Eva Birath

Eva Birath

Allt börjar i tarmen

KostPosted by Eva Birath 12 Aug, 2017 10:19

Det verkar som om Hippokrates hade rätt, att nästan all hälsa i kroppen utgår från magen.

Genom att påverka våra tarmbakterier kan vi lindra eller helt bli av med vanliga magproblem, allergier, depression, styra mättnadskänslan och minska risken för folksjukdomar som cancer, diabetes och hjärt-kärlsjukdomar.


Våra matvanor styr vilka bakterier som lever och växer till i tarmen.


De största bovarna bakom en dålig bakterieflora är den moderna kosten med alla kemikalier, E-ämnen, socker och vitt mjöl.

Själv jobbar jag aktivt på att försöka förbättra min tarmflora genom att;

•Äta mycket fibrer i form av råa grönsaker, o då särskilt bra grönsaker som ger näring åt bakterierna i tjocktarmen.

•Ta extra tillskott av probiotika, kollagen o resistent stärkelse.




  • Comments(1)//www.evabirath.se/#post332

Resistent stärkelse

KostPosted by Eva Birath 21 Jul, 2017 12:39

Jag skall testa att ta resistent stärkelse i form av potatismjöl, 1 msk i kallt vatten på morgonen o 1 på kvällen.

Jag vill inte använda bönor eller kall potatis, då jag isåfall troligtvis går ur min ketos.

Om det kan göda mina goda tarmbakterier o också sänka blodsocker i samband med mat, så är det värt att testa.

"Resistent stärkelse är stärkelse som helt enkelt inte bryts ned till glukos av våra enzymer i mun, magsäck och tunntarm utan klarar hela resan ned till tjocktarmen där den sedan bryts ned av tarmbakterier och omvandlas till energi för bakterierna och korta fettsyror som smörsyra som tarmbakterierna i sin tur bjuder oss på.

Våra egna, mänskliga celler i tjocktarmen föredrar smörsyra som bränsle. Så länge de får det så ser de till att hålla pH-värdet i tjocktarmen tillräckligt surt för att hålla farliga tarmbakterier stången. I brist på smörsyra kan de istället som nödproviant använda glukos från vårt blod som energikälla men med flera negativa effekter. Nu fallerar pH-kontrollen och skadliga bakterier kan ta överhanden.

Signalerna till hjärnan från detta organ som näst hjärnan innehåller flest neuroner (mer än vad som finns i ryggmärgen) fallerar och resulterar i leptin- och insulinresistens.

Det är precis detta som händer när vi äter en västerländsk kost med lite resistent stärkelse och mycket snabba kolhydrater.

Men även en väldigt strikt LCHF-kost utan grönsaker eller rotfrukter med lösliga fibrer och resistent stärkelse har liknande problem.

En strikt LCHF-kost som så kallad nollning, svälter dina tjocktarmsbakterier på näring och därmed dina egna tjocktarmsceller på smörsyra.

Tyvärr går detta inte att kompensera genom att äta mycket smör som innehåller smörsyra. Denna smörsyra kommer din kropp att ta upp innan den når tjocktarmen.

Det paradoxala här är att om du äter en väldigt strikt LCHF-kost utan lösliga fibrer och resistent stärkelse så kommer din tjocktarm att tvingas leva på en HCLF- (högkolhydrat lågfett-) kost vilket den adrig varit anpassad för med negativa hälsokonsekvenser som följd.

Dina tjocktarmsceller vill ha LCHF, helst i form av smörsyra."

Per Wikholm

Länk till hela artikeln



  • Comments(3)//www.evabirath.se/#post330

Cancer lever på socker

KostPosted by Eva Birath 11 Jun, 2017 16:54

"Att socker och stärkelse göder cancer är en gammal kunskap som resulterade i ett nobelpris till Dr. Otto Warburg 1931. Han visade att cancerceller svälter ihjäl utan glukos, något som finns i kolhydrater som t.ex. socker, vitt mjöl och stärkelse. Cancer älskar socker, söta drycker, potatis, bröd, pasta, pommes, vitt ris, sötsaker, mjölmat, spannmål till och med frukt kan med fördel uteslutas. Om du redan har cancer kan du även minska på mejerivaror där vasslen är insulinhöjande.

Idag finns även mycket ”dolt socker” som är tillsatt socker i ett livsmedel, det används oftast som smakförstärkare. Alla olika typer av kolhydrater blir till glukos i kroppen som ger ett högt blodsocker och höga insulinnivåer, som i sig är en signifikant riskfaktor. Det finns dock olika kolhydrater t.ex artegna kolhydrater som grönsaker de kan istället öka insulinkänsligheten vilket är positivt. Ät naturlig mat!

Tyvärr har inte detta uppmärksammats inom cancersjukvården vilket är högst anmärkningsvärt och nästintill kriminellt. Förebyggande åtgärder t.ex. kostförändringar lyser med sin frånvaro. Skälet till detta ointresse är krasst ekonomiskt. Ju fler som får cancer, ju större anslag till cancerforskning och ju större blir läkemedelsförsäljning, där cancerläkemedel beräknas bli nästa storsäljare.

Dietister har i uppgift att sprida SLV’s kostråd om tallriksmodellen (HCLF – High Carb Low Fat) till allmänheten och får pengar till sin utbildning via Livsmedels-och Läkemedelsindustrin. På barnonkolog-avdelningarna serveras barnen socker! Barncancerfonden ger ut kokböcker med massor av söta rätter! På Barncancer-träffar serveras socker och godis i mängder. "

Hämtat från Eva-Lotta Ryds sida

Film



  • Comments(2)//www.evabirath.se/#post329

Socker lika farligt som tobak

KostPosted by Eva Birath 22 Jan, 2017 10:37

" De värsta sockerfällorna hittar man ofta i de fettfria produkterna. En fettfri yoghurt innehåller hela fem teskedar socker. En konservburk med Heinz tomatsoppa innehåller fyra teskedar och Mars chokladkaka rymmer så mycket som åtta teskedar socker, skriver dailymail.co.uk.

Matindustrin har fått rådet att dra ner på mängden socker i sina produkter sedan flera läkare och forskare har påtalat att det är precis lika farligt som tobak. All forskning pekar på att industrin måste skära ner sockret i produkterna med minst 30 procent för att förhindra en våg av sjukdomar och död.

- Socker är vår tids tobak, säger Simon Capwell, professor i klinisk epidemiologi på universitetet i Liverpool.

- Söta drycker och skräpmat serveras överallt och intet ont anande föräldrar köper det till sina barn medan industrin fokuserar på vinst i stället för våra framtida generationers hälsa, fortsätter Capwell.

Fetmaepidemin hittills har generat både sjukdomar och död och bara i Storbritannien kostar fetma och diabetes 5 miljarder pund om året. Om det fortsätter i samma takt som i dag kommer siffran att överstiga 50 miljarder pund år 2050.

I Storbritannien konsumerar den typiska britten 12 teskedar socker per dag, men en del vuxna konsumerar så mycket som 46 teskedar socker per dag. Det intag som rekommenderas av Världshälsoorganisationen är 10 teskedar, även om det sannolikt kommer att halveras."

Varför äta det alls?



  • Comments(2)//www.evabirath.se/#post328

Mental hälsa

KostPosted by Eva Birath 08 Jan, 2017 16:30

Är du intresserad av hjärnan, så lyssna på ett föredrag av Nora Gedgaudas.

Hon pratar om hur viktigt det är att hålla nere på kolhydraterna, äta animaliskt fett för vår mentala hälsa och varför ketoner ger hjärnan en hälsosammare energi.

Om du vill hålla dig mentalt frisk, smart o leva längre 😊

Länk





  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post325

Har du läckande tarm?

KostPosted by Eva Birath 04 Dec, 2016 11:38

Steven Wright har tagit fram följande frågebatteri - Om du har autoimmun sjukdom eller om du har 3 eller mer JA-svar så har du troligtvis läckande tarm.

1. En diagnostiserad autoimmun sjukdom

2. Överkänslighet mot födoämnen

3. Säsongsallergi

4. Kronisk trötthet

5. Svårt att gå upp eller ner i vikt

6. Artrit eller ledsmärta

7. Muskelsmärta eller diffus värk

8. IBS

9. Inflammatoriska tarmsjukdomar som Crohns och Ulcerös colit

10. Magbesvär som förstoppning, diarré, gaser uppblåsthet, rapar, svårt att bryta ner maten, reflux.

11. Hudsymptom som acne, rosacea, utslag, eksem

12. Hjärnsymptom som hjärndimma, ADHD, depression, ångest

En enkel handlingsplan för förbättrad tarmhälsa:

1. Verktyg för att mildra kortisolfrisättning tex varma bad, promenader, yoga, meditation. Mer långsiktigt: helt enkelt tänk på om du lever på det sätt du vill leva.

2. Ta bort livsmedel ur kosten som kan skada tarmen, genom att tex följa det autoimmuna protokollet (AIP).

3. Undvik att ta hormonpåverkande läkemedel (kortisonpreparat, p-piller, antibiotika, smärtstillande NSAID-preparat).

4. Prioritera sömn.

5. Prioritera daglig fysisk aktivitet.

6. Inkludera stödjande kostfaktorer: tex gröna bladgrönsaker, benbuljong, ingefära och kokosolja.

7. Inkludera extra näringsrik kost eftersom en brist på vissa mikronäringsämnen är kopplat till ökad genomsläpplighet i tarmen (inälvsmat, skaldjur och fisk – d-vitamin, glutamin och omega-3 fetter)

Hämtat från Karl Hultens sida

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post317

Mata rätt bakterier

KostPosted by Eva Birath 29 Nov, 2016 12:18
Vi har alla en massa bakterier i våra tarmar, vissa är livsnödvändiga men alla är inte goda bakterier som jobbar för vårt immunförsvar o vår hälsa, en del förstör vår tarm.


För att ge dom goda bakterierna en chans att växa till sig o ta över, mata dem med bra mat o prebiotika så som lök, vitlök, sparris o ruccola.

Ge inte de usla bakterierna mat, då de då växer till sig o tar över. Usla bakterier lever på bla socker, vitt mjöl o jäst.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post315

Bra för mycket

KostPosted by Eva Birath 19 Oct, 2016 10:39

Jag dricker vatten med äppelcidervinäger o citron ca 3 ggr om dan, det är bra för många olika saker bla att stärka magsyran o matsmältningen.


Lyssna gärna på vad Dr Berg säger om det, han tar upp alla dess fördelar 😊

Länk till videoklipp

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post294

Nyttigt

KostPosted by Eva Birath 17 Oct, 2016 11:38

Det är aldrig fel att få i sig lite extra grönt, de flesta får i sig alldeles för lite, framförallt kalium.


Grönkål, vetegräs o en äggula 😊



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post293

Fluor

KostPosted by Eva Birath 11 Oct, 2016 10:53

"Enligt en forskarrapport som i mars 2014 publicerades i The Lancet, världens ledande medicinska tidsskrift, klassificeras fluor som ett utvecklingshämmade nervgift och har placerats i samma grupp som bly, arsenik och metylkvicksilver.

Fluor anses nu tillsammans med 10 stycken andra kemikalier inneha utvecklings-hämmande egenskaper som bidrar till den enorma ökningen av autism, ADHD, dyslexi och andra kognitiva nedsättningar som har skett de senaste årtiondena.

Detta är viktigt eftersom fluor ingår i de flesta tandvårdsprodukter samt tillsätts i dricksvattnet på flera håll i välden, i båda fallen med argumentet att det skulle vara bra för tänderna. Klassificeringen i The Lancet är förhoppningsvis ett steg på vägen mot en framtid helt utan tillsatt fluor i produkter som är avsedda för människor.

Helt säkert är att det inte behövs något fluor för en bra tandhälsa.

Ett argument är att det är så lite fluor i tandvårdsprodukter att det inte gör något om man inte sväljer. Detta argument är falskt och det finns numera bevis som styrker det.

Det spelar ingen roll hur försiktig du är när du borstar eller hur lite fluortandkräm du använder. Fluor tas upp av slemhinnorna väldigt snabbt och transporteras sedan vidare ut i kroppen via blodet.

Men fluor har vi väl alltid haft i tandkrämen, och tandläkaren säger ju att det är bra för tänderna?!

Jo, och som barn här i Sverige så fick vi under några år fluor-skölj i skolan också, och då var det tvång. Tyvärr innebär inte detta att fluor är ett bra medel. Det gör bara sveket och lögnen större mot oss här i Sverige samt resten av världen."

Hämtat från fritt-uttryck.se



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post287

Prebiotika

KostPosted by Eva Birath 08 Oct, 2016 22:41
Prebiotiska fibrer tar sig igenom matsmältningssytemet hela vägen till tjocktarmen utan att bli nedbrutna, det är i tjocktarmen som prebiotikan blir till användning för bakterierna - probiotikan.

Prebiotika finns i:

  • Lök o vitlök
  • Sparris
  • Jordärtskocka
  • Ruccola


Håll tarmen frisk med prebiotika, den:

• hämmar föruttnelsebakterier
• ökar kalcium och magnesium i tarmen
• bidrar till bildning av galla och gallsyror
• stimulerar peristaltiken
• gynnar B-vitaminsyntesen i tarmen
• gynnar upptag av flera viktiga mineraler
• sänker förhöjda kolesterolvärden
• stabiliserar blodsockret



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post282

Välj näringstät föda

KostPosted by Eva Birath 08 Oct, 2016 18:06
Skippa allt onödigt som inte innehåller någon näring o ge plats för mat som förser din kropp med det den behöver.

Högt rankade livsmedel är lever, ostron, fläskkött o råa gröna grönsaker.

Lägst på rankingsskalan är spannmål, baljväxter, frukt o växtfetter.

Socker innehåller ingen näring alls utan får ses som ett gift i samma grupp som kemikalier, e-ämnen o övriga gifter.

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post281

Värt att testa vid autoimmuna sjukdomar

KostPosted by Eva Birath 07 Oct, 2016 14:26
Autoimmuna sjukdomar blir allt vanligare o kan vara allt från reumatism, eksem, sköldkörtelproblem, MS, diabetes, tarmsjukdomar som Crohn mm.

Jag har lyssnat på Karl Hulténs podd om kostråd vid autoimmuna sjukdomar o skall själv testa att ta bort de livsmedel som han tipsar om: äggvita o nötter (han tar även bort potatis, frön o alkohol, men det har jag redan tagit bort).


Länk till podden



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post278

Dumheten är total!

KostPosted by Eva Birath 06 Oct, 2016 13:56

Socker kan skapa metabolt syndrom, fettlever, hormonell obalans, försämrat immunförsvar och gör oss mer mottagliga för inflammationer/infektioner som allt samman tar sitt uttryck i onormal hunger, stort sötsug, trötthet, värk, allergier, magbesvär, karies, sömnproblem, viktuppgång, rubbade blodfetter, diabetes, hjärt/kärlsjukdomar, polycystiskt ovariesyndrom, demens, cancer etc.

Med den informationen i bakhuvudet;

Vad bör första rådet vara till en cancerpatient?

- Undvik socker/kolhydrater

- Ersätt energin med bra fett som kallpressad ekologisk kokosolja, smör, ghee (klarifierat smör), olivolja, oliver, avokado, avokadoolja, äggula, MCT-olja, ister, talg.

Ger sjukvården detta råd till cancerpatienterna? Svar nej.

Vad bör cancerforskningen fokusera på?

Jag har tappat allt förtroende, ungefär lika dumt som "Gå för ditt hjärta" med Becel 😳



  • Comments(2)//www.evabirath.se/#post276

Förhindra en för tidig död

KostPosted by Eva Birath 02 Oct, 2016 13:07
För höga nivåer av kortisol, insulin o östrogen är orsaken till de flesta sjukdomar, enligt Dr Eric Berg. Jag tror att han har rätt. Lyssna gärna på hans videor om "Prevent a premature death" i 3 delar (finns på FB o youtube).

Länk till sista delen



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post273

Inte bara cancer

KostPosted by Eva Birath 21 Sep, 2016 17:16


Att socker och stärkelse göder cancer är en gammal kunskap som resulterade i ett nobelpris till Dr. Otto Warburg 1931. Han visade att cancerceller svälter ihjäl utan glukos, något som finns i kolhydrater som t.ex. socker, vitt mjöl och stärkelse. Cancer älskar socker, söta drycker, potatis, bröd, pasta, pommes, vitt ris, sötsaker, mjölmat, spannmål till och med frukt kan med fördel uteslutas. Om du redan har cancer kan du även minska på mejerivaror där vasslen är insulinhöjande.

Idag finns även mycket ”dolt socker” som är tillsatt socker i ett livsmedel, det används oftast som smakförstärkare. Alla olika typer av kolhydrater blir till glukos i kroppen som ger ett högt blodsocker och höga insulinnivåer, som i sig är en signifikant riskfaktor. Det finns dock olika kolhydrater t.ex artegna kolhydrater som grönsaker de kan istället öka insulinkänsligheten vilket är positivt. Ät naturlig mat!

Tyvärr har inte detta uppmärksammats inom cancersjukvården vilket är högst anmärkningsvärt och nästintill kriminellt. Förebyggande åtgärder t.ex. kostförändringar lyser med sin frånvaro. Skälet till detta ointresse är krasst ekonomiskt. Ju fler som får cancer, ju större anslag till cancerforskning och ju större blir läkemedelsförsäljning, där cancerläkemedel beräknas bli nästa storsäljare.

Dietister har i uppgift att sprida SLV’s kostråd om tallriksmodellen (HCLF – High Carb Low Fat) till allmänheten och får pengar till sin utbildning via Livsmedels-och Läkemedelsindustrin. På barnonkolog-avdelningarna serveras barnen socker! Barncancerfonden ger ut kokböcker med massor av söta rätter! På Barncancer-träffar serveras socker och godis i mängder.





  • Comments(2)//www.evabirath.se/#post272

Karrageran

KostPosted by Eva Birath 19 Sep, 2016 19:21

Karragenan är en populär ingrediens att tillsätta i livsmedel som ett förtjockningsmedel.

Denna produkt har dock visat sig påverka tarmfloran negativt och i sin tur försvaga kroppens immunförsvar.

Även andra biologiska mekanismer i kroppen kan störas av karragenan som t.ex. regleringen av bl.a. insulin och andra immunförsvarsrelaterade funktioner.

Följande är en förteckning över livsmedelskällor som ofta innehåller karragenan.

• Mjölkprodukter, inklusive mandel, ris, soja och även kokosmjölk
• Kvarg
• Glass
• Yoghurt
• Färdig frysmat
• Organisk Juice
• Fryst pizza
• Påläggskött såsom skivad kalkon
• Konserverade soppor
• Gräddfil
• Bearbetade såser och dipmixer
• Modersmjölksersättning



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post271

Matsmältning

KostPosted by Eva Birath 05 Sep, 2016 15:57

Äppelcidervinäger o pressad citron, smakar gott o stimulerar matsmältningen. Jag dricker det innan varje måltid.

Ju äldre vi blir ju sämre blir vår magsyra (inte tillräckligt sur), då kan man hjälpa till lite.

Är din magsyra inte tillräckligt sur, märker du det på att du blir uppblåst när du äter o kan få sura uppstötningar, tvärtom vad vi har lärt oss (som så mycket annat).



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post266

Ät dig frisk med rätt näring

KostPosted by Eva Birath 22 Aug, 2016 13:02
De flesta krämpor o sjukdomstillstånd beror på att man äter fel mat, det kan vara brist på vitaminer/mineraler eller att kroppen är inflammerad av för mycket skräpmat, socker, gluten eller mjölkprodukter.


Jag tror att det mesta går att rätta till men det kan ta tid, beroende på hur länge inflammationerna har pågått o hur skadad man har blivit. En lever tex, kan repareras men det tar ca 3år.

Du kan utgå ifrån att allt du har lärt dig om "hälsosam" kost är fel. Livsmedelsverkets rekommendationer är livsfarliga.

Läs på o ta reda på hur det verkligen förhåller sig, det är ju ditt liv o ditt välbefinnande det handlar om.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post260

Kaliumbrist är vanligt

KostPosted by Eva Birath 12 Jul, 2016 22:39
Tecken på för lågt kalium:


Hård i magen

Högt blodtryck

Högt insulin (dålig ämnesomsättning)

Oregelbunden puls

Svårt att sova

Muskelsvaghet

Sötsug

Muskelkramper

Orolig

Det bästa är att få i sig 4700mg om dagen,mest finns i grönkål, broccoli, spenat, kelp, gröna blad o avokado men även i ägg, fläskkött, seltin, gurkmeja o kakao.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post233
Next »