Eva Birath

Eva Birath

Mina kostråd

KostPosted by Eva Birath 21 Jun, 2016 09:38

Laga din mat själv från grunden på enbart bra råvaror, uteslut allt giftigt som kemikalier, e-ämnen, socker, gluten, mjölkprodukter, majs/soja, dåliga fetter med högt omega 6, antibiotika behandlat kött, charkprodukter med nitrit, sötningsmedel, frukt o alkohol.

Begränsa proteinet till det du vill väga (60g om du vill väga 60kg), begränsa kolhydraterna till högst 20g (10g om du vill vara i ketos), fyll sen på med så mycket fett som du känner att du behöver för att bli mätt o må bra, med bra fett som animaliskt fett, smör o kokosolja.


Se till att få i dig rikligt med ekologiska gröna grönsaker så att du får i dig de vitaminer o mineraler som din kropp behöver på ett naturligt sätt. Själv skall jag börja med en grön drink varje dag, med alger, ingefära, gurkmeja, selleri, spenat, kokosolja o citron.

Komplettera med tillskott av MSM, omega3, B, C , D -vitamin o magnesium.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post214

Självklart men svårt

KostPosted by Eva Birath 20 Jun, 2016 12:42

Vi behöver näring för att fungera, precis som allt annat levande, det är självklart.


Man kan härleda de flesta sjukdomstillstånd till näringsbrist eller skador från felaktig föda, sånt som innehåller ämnen som istället bryter ner våra kroppar.

Läs på o var kritisk till vad du tillför din kropp, både på insidan o utsidan. Ifrågasätt allt, även vitaminer o mediciner.

Kunskap är livsviktigt.

Tänk att allt skall vara så naturligt som möjligt, bara bra näring som tillför din kropp det den behöver o ingenting annat.

Då blir det bra 😊



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post212

Frisk med rätt kost

KostPosted by Eva Birath 19 Jun, 2016 15:09

Jag har fått en ny idol, Dr Eric Berg, han finns på youtube. Jag lyssnar mycket på honom just nu.

Han påpekar bla vikten av kalium (Potassium) o balansen mellan natrium o kalium.

Länk

Jag har själv funderat lite på det, då jag tror att jag får i mig för lite kalium. Nu kommer jag att få i mig mer när jag börjar med kelp, men jag kommer ändå att byta salt till Seltin, då det innehåller nästan lika mycket kalium som natrium samt jod.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post211

Intressant men tragisk läsning

KostPosted by Eva Birath 13 Jun, 2016 18:05


Riktigt skrämmande hur lurade vi blir, ingenting är längre vad det skall vara.

Det enda som gäller är att laga maten själv, från så bra råvaror man kan hitta.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post208

Fettdriven, det mest naturliga

KostPosted by Eva Birath 09 Jun, 2016 15:10

Om kroppen går på sockerdrift, som majoriteten gör, så är den extremt känslig för om du inte tillför kolhydrater konstant. Därav alla täta mål, mellanmål, blodsockerfall o humörsvängningar.

Du blir inte bara låg, kroppen bryts faktiskt ner om du inte ständigt fyller på, för så fort kroppen inte då får blodsocker via kolhydrater i kosten så kommer proteinet i kroppen via glukoneogenes att göras om till blodsocker. Det betyder att dina muskler och andra proteiner bryts ner. Proteiner har du även i benstommen, i ditt hjärta mm. Du bryter helt enkelt ner kroppen.

Går du däremot på fettdrift så är kroppen okänslig för tillfällig matbrist. Då är den duktig på att ta av dina egna fettdepåer om det inte skulle komma bränsle via maten. Du har en jämn energi, mår bra o kan prestera utan att behöva hålla på o äta hela tiden.


Jag är ett levande bevis på detta 😊





  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post203

Mår toppen 😊

KostPosted by Eva Birath 02 Jun, 2016 12:12


Sen jag striktade till min redan strikta LCHF o uteslöt mjölkprodukter (utom smör), frön o allt för mycket nötter (omega 6), har jag märkt skillnad.


• Jag är aldrig förkyld (det funkade även på mer moderat LCHF)

• Mitt tandkött har läkt (jag snusar)

• Min syn har blivit mycket bättre

• Min hud har blivit finare

• O trots att vikten stått stilla, märker jag en omfördelning i fett o muskler, valkarna försvinner mer o mer (trots att jag inte rör på mig) 😀



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post200

Mycket är märkligt

KostPosted by Eva Birath 30 Apr, 2016 12:33

Det konstateras dagligen på TV o i press att fetma, diabetes, cancer, IBS, depressioner, allergier ökar men ingen verkar ifrågasätta varför.

Samtidigt vet vi från forskning att inflammationer i våra kroppar är orsaken till de flesta sjukdomar.

Att ta bort det som inflammerar oss är därför helt avgörande för långsiktig hälsa och ett bra immunförsvar.

Ändå verkar läkarvetenskapens inställning vara att ta fram läkemedel för att behandla symtom istället för att ta bort eller ens ifrågasätta orsaken. Mycket märkligt tycker jag.

Att de stora vinstdrivande livsmedels o läkemedelsbolagen inte är intresserade av vår hälsa kan man förstå men att människor i allmänhet inte är mer intresserade av sin egen hälsa, tycker jag är konstigt.

Det som skadar oss mest är alla gifter i den moderna kosten, gluten, socker och för mycket omega 6.

Man kan äta både gott o nyttigt men man får läsa på, om man vill hålla sig frisk.



  • Comments(1)//www.evabirath.se/#post185

Naturligt

KostPosted by Eva Birath 16 Apr, 2016 14:49

Det är helt logiskt, äter vi naturlig mat så får vi i oss de näringsämnen vi behöver o håller oss friska o blir dessutom inte överviktiga.

Det svåra är att hitta naturlig mat idag.

Gift i frukt o grönsaker, utarmad jord som gör grödor mineralfattiga, socker i allt, nitrit o antibiotika i charkprodukter o så alla dessa kemiska e- ämnen i allt ... det går inte ens att kalla mycket av dagens mat för mänsklig föda.

Inte konstigt att vi blir sjuka.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post176

Barn o omega 3

KostPosted by Eva Birath 15 Apr, 2016 14:34

Jag har funderat på hur man skall få i barn omega 3, dom behöver ju det ännu mer än oss vuxna. Särskilt med tanke på att barn sällan äter vildfångad fet fisk och att all annan mat de får i sig idag bara innehåller de inflamationdrivande omega 6 oljorna.

Tidigare fick vi i oss omega 3 via kött, mjölk o smör mm, men sen man började att mata djuren med säd o kraftfoder istället för deras naturliga föda (gräs), så innehåller dessa produkter inte längre den livsviktiga inflammationsdämpande omega 3 oljan.

Själv sväljer jag två stora omega 3 kapslar varje dag men det är nog svårt för de flesta barn o fiskleverolja smakar ju vidrigt.

Men så sökte jag på nätet o hittade omega 3 för barn med jordgubbssmak, jag har tipsat min dotter (måste prata med min son också) med tanke på mina älskade barnbarn ❤️

Länk





  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post175

Naturligt?

KostPosted by Eva Birath 28 Mar, 2016 15:26

Många tycker nog att jag är fanatisk o reagerar negativt på att jag är så noga med min mat och att jag räknar ut näringsvärden på allt jag äter.

Men tänk om vi skulle låta våra hundar eller barn äta precis hur mycket de vill, när de vill o vad de känner för. Då skulle nog många anklagas för både barn och djurmisshandel.

De flesta hund o hästägare jag känner, är mer noga med djurens mat än sin egen, god kvalité på foder, noga uträknat näringsinnehåll och mängd.

Vilda djur är inte överviktiga men så äter de ingen skräpmat utan bara föda som deras kroppar var avsedda för.


Människor bör fundera på vad som är naturlig föda för oss (o våra husdjur), vi som har obegränsad tillgång till onaturlig skräpmat som skapar beroenden o sätter våra mättnadskänslor ur spel.


Vi får ta ansvar för vår egen hälsa, man kan inte lita på att matindustrin gör det, för ju sjukare vi blir ju mer pengar tjänar de.

Jag tycker i alla fall att det känns mer naturligt än onaturligt att ha koll på vad jag får i mig då min hälsa är viktig för mig 😊



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post167

Ett gift för våra tarmar

KostPosted by Eva Birath 24 Mar, 2016 15:29


Alla skulle må bättre av att utesluta gluten, alltså alla typer av sädesslag, bröd o bakverk.

Ca 30% av befolkningen är konstaterat glutenintoleranta, sanningen är att ingen tål gluten.

Vi som inte får ont i magen får andra reaktioner som kanske inte direkt kan kopplas till tillfället då vi åt gluten, tex inflammation i leder, tarmar eller andra organ, matsmältningsproblem, problem med näringsupptag och neurologiska sjukdomar.

Symptom på glutenintolerans varierar kraftigt och kan vara svåra att logiskt härleda till just gluten. Magkramper, diarré, förstoppning, IBS och uppsvälldhet kan verka uppenbara, medan munsår, eksem, dåligt immunförsvar, huvudvärk och diverse allergier inte är det.

Prova att utesluta gluten o se hur din hälsa förbättras.

Läs mer

Läs mer





  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post164

Enklare än man tror

KostPosted by Eva Birath 11 Jan, 2016 23:45

Många tror att det är krångligt att äta LCHF men jag hävdar motsatsen.

Det känns kanske krångligt till en början, när man måste lära om allt man tidigare trott (eller inte tänkt på) och innan man blir av med sockerabstinensen.

Personligen tror jag att sockerberoendet är den största anledningen till att man inte ens gillar tanken med LCHF, man kan helt enkelt inte tänka sig livet utan sin drog.

Men tro mig, det är värt det. När man väl har kommit in i det, vill man inte äta på något annat sätt.

Det är inte bara det att man mår så mycket bättre, det är faktiskt mycket enklare än att leva på en traditionell "Svensson kost".

Man kan med lätthet gå länge utan mat, utan att få sockerfall o känna sig låg.

Man kan äta färre mål mat, alltså mindre bekymmer o matfix.

Man slipper känna sug o kan koppla bort allt tänk på mat ... lägga mindre känslor på ätandet.

Man går ner sin övervikt o får en fastare kropp, utan större ansträngning.

Man slipper uppblåst mage o proppmätt-känslan, man känner sig behagligt mätt.

Det är enklare att handla, man vet exakt vad man behöver ha hemma så man behöver inte fundera så mycket.

Det finns så otroligt många fler o viktigare fördelar med LCHF men det här handlade bara om enkelheten.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post144

Ät dig frisk

KostPosted by Eva Birath 19 Dec, 2015 10:06

Kroniska inflammationer beror på för mycket kolhydrater - socker, mjöl och en hög konsumtion av omega-6 vegetabiliska oljor som soja-, majs- och solrosolja.

Den process som börjar med en söt bulle blir en ond cirkel över tiden som skapar inflammationer, hjärtsjukdom, högt blodtryck, diabetes och slutligen, Alzheimers, om den inflammatoriska processen fortsätter.

Den mänskliga kroppen kan inte hantera och är inte heller utformad för att konsumera mat packad med socker och indränkt i omega-6 oljor.

Genom att eliminera inflammationsdrivande mat kommer du att vända på år av skador i din kropp.

Ät dig frisk!



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post139

Varför?

KostPosted by Eva Birath 03 Dec, 2015 15:48

Varför äter folk en massa skit som gör oss sjuka? Jag förstår det inte! Vad kan vara viktigare än att må bra o vara frisk?


Är vi så lättlurade av matproducenternas reklam eller gör vi bara som alla andra gör, för att inte skilja oss från mängden?

Det är faktiskt inte naturligt att vi blir feta, deppiga, får ont i magen o har huvudvärk.

Fetma o kost som skapar inflammationer, är orsaken till de flesta sjukdomar.

Jag tycker att det borde ligga i alla människors intresse att ta reda på vad som är bra mat o inte bara följa den breda massans dumhet.

Vi kan bli sjuka ändå, trots att vi gör så gott vi kan, men det är ju dumt att skapa vår egen undergång helt i onödan ... pågrund av ren o skär dumhet.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post135

Fetter

KostPosted by Eva Birath 09 Sep, 2015 23:08

Omega-6-fettsyror främjar inflammatoriska processer medan omega-3-fettsyror hämmar dem. Vi får med dagens kost i oss alldeles för mycket omega-6-fettsyror och för lite av omega-3-fettsyror.

Omega-3 är nödvändigt för en kropp i balans och uppges också vara bra för att förebygga många olika sjukdomstillstånd. Ett av de områden där omega-3-fettsyrorna verkar positivt är mot inflammation.

Undvik - Växtoljor, margarin, industrimat. Var lite försiktig med nötter o industriellt griskött.


Ät -
Fet fisk, annan fisk, smör, grönsaker, gräsbetat kött, viltkött, nötkött o ägg.

Ta gärna extra tillskott av omega 3.

Vill du läsa mer så har både Kostdoktorn och Karl Hultén skrivit mycket bra om det här.

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post112

Sötningsmedel

KostPosted by Eva Birath 30 Jul, 2015 01:04

Det finns de som tror att sötningsmedel är ok men jag litar på vetenskap och kloka läkare samt egen erfarenhet. Här är en bra artikel från Kostdoktorns sida med länkar till vetenskapliga undersökningar:

"Många ersätter socker med artificiella sötningsmedel. De tror att det kommer att leda till att de får i sig färre kalorier och gå ner i vikt. Det låter troligt – och rimligen är det mindre dåligt än en massa socker. Men studier är långt från samstämmiga, sötningsmedel verkar ha sina egna problem.

Dessutom verkar sötningsmedel kunna bibehålla ett sockerberoende och leda till sug efter sötsaker. Och den långsiktiga effekten av ständig konsumtion har inte studerats ordentligt.

Stevia marknadsförs som ett naturligt alternativ till artificiella sötningsmedel. Det är reklamsnack. Det finns inget naturligt med ett processat supersött pulver som Stevia.

Om du har svårt att gå ner i vikt föreslår jag att du undviker sötningsmedel helt. Som en bonus kommer du att uppskatta naturlig sötma mer, när du inte längre är tillvand till den extrema artificiella sötman hos skräpmat och lightläsk."



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post96

Fördelar med LCHF

KostPosted by Eva Birath 23 Mar, 2015 06:08

LCHF

Low carb, high fat (lågt på kolhydrater o högt i fett) ... proteinet äter du som vanligt. Då går du från att ha fått din energi från kolhydrater till att få din energi från fett istället, så kallad fettdrift.




Fördelarna

Du får ett friskare liv med ett bättre immunförsvar o mindre risk för att bli sjuk i framtiden

Du går ner i vikt

Du mår mycket bättre, blir piggare o får en jämnare energi (inga sockerfall)


Du slipper sötsuget


Du får en finare hy och mindre acne


Du slipper en uppblåst mage


Du sover bättre



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post36

Ät för att behålla dina muskler

KostPosted by Eva Birath 13 Mar, 2015 12:19

Istället för att sträva efter att gå ned i vikt borde folk sträva efter att bli av med kroppsfett och bygga musklerna. Det är visat i flera studier att våra organs funktion korrelerar med mängden muskelmassa – ju mer muskler vi lyckas bibehålla med åldern ju bättre mår organen.

De allra flesta studier som gjorts på människor visar att fetma ökar risken för nästan alla sjukdomar. Men att göra som viktväktarna eller nutrilettförespråkare är inte optimalt. Dessa klassiska viktminskningsmetoder går ut på att minska i just vikt, dvs både fett och muskler.

Många, både kvinnor och män får mindre och mindre muskelmassa med åldern men de behöver verkligen inte vara så. Man behöver inte träna mycket för att bibehålla de musklerna man har. Genom att omfördela kolhydrater, fett, protein, kan man göra underverk för kroppen, både på insidan och utsidan.


Protein
Ett lagom intag för en inaktiv person är minst 0.5g per kg kroppsvikt och för en aktiv person minst 1g per kilo kroppsvikt.



Kolhydrater
Gränsen för hur mycket kolhydrater går någonstans vid 100-150g om dagen. Man kan ligga här uppe om man tränar mycket eller är ung & frisk. Det är inte skadligt. 150-200g kolhydrater om dagen eller mer är skadligt i längden och över 300g om dagen leder till fetma på sikt. Om man vill hålla igång sin ketos & därmed maxa sin fettförbränning bör man inte överstiga 20g om dagen.


Fett är den absolut bästa energikällan som dessutom inte har någon som helst insulinpåverkan. Fett mättar bra och länge och underlättar kroppens förbränning av fett. 100g fett om dagen ger 900kcal och är alldeles lagom, men tränar man kan man öka mängden fett för att få mer energi. Om man ökar fettintaget och dessutom kompletterar med omega 3-tillskott kommer man efter ett par veckor att se att kroppsfettet minskar och muskelmassa ökar (helt utan träning). Om man har turen att ha höga testosteronnivåer kommer testosteronet att skjuta i höjden.



När man omfördelar makronutrienterna genom att minimera kolhydraterna och maximera fett och protein märker man att man kan träna mycket mindre och få bättre resultat än på kolhydratbaserad diet. Kroppen omformar sig, fettet minskar och musklerna ökar.





  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post23

Läckande tarm

KostPosted by Eva Birath 12 Mar, 2015 07:22
En inflammerad tarmvägg är orsak till de flesta inflammatoriska och autoimmuna sjukdomar. Den kan även orsaka trötthet, depression, hudproblem o dåligt immunförsvar.

Att återställa tarmen är därför helt avgörande för långsiktig hälsa, oavsett om det gäller att hålla sig frisk, gå ner i vikt, lägga på sig muskler eller bara få mer energi.

Det som skadar tarmarna mest är alla gifter i den moderna kosten, gluten och socker. Andra faktorer som kan bidra till läckande tarm är antibiotika som slår ut vår naturliga tarmflora, antiinflammatoriska läkemedel som ibuprofen och acetylsalicylsyra.

För att verkligen läka tarmen krävs att man tar ett helhetsgrepp och avlägsnar alla dessa störande delar ur kosten.

En bra början är att:

- Ta bort allt socker och gluten.

- Ta bort bearbetade livsmedel, halvfabrikat och annan snabbmat som är fulla av tillsatser, smakförstärkare, höga nivåer av socker och härdade fetter.

- Undvik mejeriprodukter och fermenterade produkter som skapar förutsättningar för svampinfektioner.

- Undvik läskedrycker som förändrar pH-balansen i magen och innehåller tillsatser och konstgjorda sötningsmedel.



Vill du läsa mer kan jag rekommendera Karl Hultens sida



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post20

Inga pulver för mig

KostPosted by Eva Birath 10 Mar, 2015 17:49

Jag tror på att äta riktig mat, utan konstiga tillsatser.

Själv har jag ätit LCHF i ca 7 år men har tidigare använt mig av både proteinpulver (längesen) och aminosyror.




Men ju mer jag lär mig, ju striktare blir jag. Idag vill jag verken ha vassleprotein, sötningsmedel eller andra kemiska tillsatser.

Jag äter bara naturlig, så giftfri som möjligt, icke insulinhöjande riktig mat.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post17
« PreviousNext »