Eva Birath

Eva Birath

Högt kortisol bryter ner muskler

StyrketräningPosted by Eva Birath 27 Oct, 2016 16:14

Det gäller att behålla så mycket muskler det bara går, för de försvinner med åldern om du inte gör något åt saken. 😊

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post301

Slipp ryggont

StyrketräningPosted by Eva Birath 29 Jan, 2016 11:30


Att träna musklerna i ryggen är det bästa sätter att slippa ryggont.

Många människor i min ålder klagar på ryggont, inte så konstigt om man inte har tränat.


Ryggraden kroknar med åren o utan muskler orkar den inte hålla upp dig, då blir det dålig hållning och ryggsmärtor.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post150

För din hälsa

StyrketräningPosted by Eva Birath 08 Aug, 2015 07:59

Byt ut en del av stavgången mot styrketräning med tunga vikter. Förtvinade muskler - sarkopeni - lyfts fram som ett lika stort hälsoproblem som benskörhet. De korta, snabba muskelfibrerna börjar tyna bort redan från 30-årsåldern. Explosiv styrketräning är det bästa sättet att bromsa åldrandet.

– Det går inte att stoppa åldrandet helt, men med rätt träning går det att bromsa så att det blir en mycket, mycket långsam process.

– All träning är bra men stavgång och aerobics påverkar inte sarkopeni (muskelförtvining). För att behålla muskelmassan krävs det styrketräning med tung belastning vid få lyft.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post102

Styrketräning

StyrketräningPosted by Eva Birath 13 Feb, 2015 14:39


Redan från 25–30-årsåldern börjar muskelmassan att minska med ca 1 procent per år.

Om du inte gör något för att förhindra den utvecklingen kommer din fysik att försämras allt eftersom du åldras.

Genom att styrketräna kan du stoppa den negativa trenden och ha en lika bra fysik som en 30-åring, när du kommer upp i 60-årsåldern. Det innebär bland annat att du kan fortsätta med de fysiskt krävande aktiviteter som du håller på med idag, även när du kommer en bra bit upp i åldern. Ditt skelett blir också starkare och du råkar inte lika lätt ut för benbrott. Du förebygger också ledvärk eftersom starka muskler avlastar knän, höfter och andra utsatta leder i kroppen.



När du styrketränar så utsöndrar kroppen en massa bra hormoner som t.ex. hämmar de inflammatoriska tillstånd som förknippas med sjukdomar som typ 2-diabetes, cancer och demens. Ju större musklerna är och ju oftare de används, desto fler sunda ämnen kan de producera – till nytta för din hälsa.





  • Comments(3)//www.evabirath.se/#post7

Träningskompis

StyrketräningPosted by Eva Birath 10 Feb, 2015 15:54


Andreas o jag har tränat tillsammans i snart tre år nu o det funkar skitbra. Vi kör tung styrketräning 4ggr i veckan. Jag hade aldrig kunnat ta ut mig så, eller peppa mig själv så, om jag hade kört själv. Dessutom blir träningen så mycket roligare. Jag rekommenderar verkligen en träningskompis.

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post1