Eva Birath

Eva Birath

Experiment

ViktminskningPosted by Eva Birath 23 Aug, 2016 12:24

För några månader sen började jag att totalt ignorera kalorier. Det känns rätt. 😊

Jag räknar nu bara på protein o kolhydrater o fyller på med så mycket fett att jag blir mätt (kaloriintaget är mycket högre nu än vad det har varit).

Jag ser dessutom till att få i mig ca 225g gröna grönsaker varje dag o har även lagt till K2, selen, jod o spårämnen till mina kosttillskott.

Vikten har inte ändrat sig speciellt men jag ser att kroppen långsamt blir mindre fet.

Jag mår framförallt bättre då jag kan äta mig mätt o får i mig den näring jag behöver.

Nu tänker jag göra ett experiment för att se om jag kan få ner fettprocenten, genom att helt utesluta ALLT som innehåller någon form av sötning, typ korv o majonäs.

Kanske är det så för oss som har en låg förbränning, att vi måste vara extremt noga.

Idag gör jag egen majonäs 😊



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post261

Det funkar 😊

ViktminskningPosted by Eva Birath 27 Jul, 2016 15:12
Jag äter mig mätt, jag sover bra, jag mår bra o jag går faktiskt ner i fettprocent utan att behöva svälta mig.

Det känns fantastiskt att äntligen få bättre ordning på kroppen efter att ha kämpat i motvind i många år.

Är man ung med hormonerna på topp, så funkar det mesta (även om allt inte är nyttigt), men i min ålder o med mina problem får man vara mer noggrann.

Jag har haft hormonella besvär pågrund av klimakterie, tumörer på bisköldkörtlar och hypofys, hypotyreos o antagligen även för högt kortisol.

Min kost har gjort att jag har fått bättre ordning på min sköldkörtel med jod o selen, min lever med massor av kalium i form av grönsaker, mitt kortisol med B1 o allt annat, eller så är det pågrund av att jag helt har slutat med östrogen.

Det är förmodligen en kombination av allt, oavsett så känns det helt rätt 😊



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post247

Fokusera på hälsan

ViktminskningPosted by Eva Birath 23 Jul, 2016 11:08

Övervikt är ett tecken på att något inte står rätt till i kroppen. Ha som mål att bli frisk, så försvinner även övervikten 😊


Jag rekommenderar att du lyssnar på Dr Eric Berg.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post244

Hur man gör för att gå ner i vikt

ViktminskningPosted by Eva Birath 18 Jul, 2016 10:03
Fantastiskt bra sammanfattning av Dr Eric Berg, han har verkligen fått med allt i en kort video.

Länk till video.

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post240

Inte dumt alls

ViktminskningPosted by Eva Birath 12 Jul, 2016 11:05

Jag dricker vatten med citron o vinäger tre gånger om dan, för att försöka öka förbränningen. Det smakar ganska gott o ger mig samtidigt mycket vitamin C 😊

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post232

Ge inte upp

ViktminskningPosted by Eva Birath 12 Jul, 2016 10:04
Det finns många, precis som jag, med en envist låg ämnesomsättning. Vi läser på o gör allt för att göra rätt men ändå inte ser de resultat man önskar. Visst är det orättvist o lite tröstlöst men vad är alternativet?


Vi får fortsätta o experimentera med att utesluta saker ur kosten, lägga till vitaminer o mineraler, se över medicinering, öka promenader eller kanske sova mer.

Ge aldrig upp o gläd dig åt att må bra o att vi gör det bästa vi kan för vår hälsa 😊



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post231

Spännande

ViktminskningPosted by Eva Birath 27 Jun, 2016 12:50

Enligt Dr Eric Berg, kan problem med sköldkörteln vara ett symtom på att levern inte funkar så bra, eller möjligen en brist på jod o selen. Är det det som är problemet så hjälper inte T4 o T3.


Jag har därför börjar med gröna drinkar varje dag, för att gynna o rensa levern. Jag misstänker dessutom att jag har fått i mig lite för lite av vissa näringsämnen (kalium, jod, selen o K2), som jag nu lägger till.

Det blir spännande att se vad det här kan göra för förbränningen 😊



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post222

Kortisol

ViktminskningPosted by Eva Birath 24 Jun, 2016 21:01

Kortisol triggas av stress o ju äldre vi blir, ju mer kortisol samlar vi på oss. Det kan vara en anledning till av vi inte kan blir av med envist bukfett.

Vad kan man då göra för att sänka sitt kortisol (o höja sitt tillväxthormon)?

Jag har gjort en lista till mig själv, baserad på Dr Eric Bergs teorier, tänkte dela med mig av den:

• Undvika situationer, miljöer o människor som stressar oss.

• Ta långa promenader, vara i solen o sova mycket.

• Vitamin D3+K2

• 4700mg kalium i form av gröna grönsaker eller vetegräsjous.

• Vitamin B1 - 1 msk bjäst (naturlig jäst).





  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post221

Ta reda på varför du inte går ner i vikt

ViktminskningPosted by Eva Birath 21 Jun, 2016 17:25

Att gå ner i vikt (fett) handlar inte om att äta mindre o röra på sig mer (som de flesta vill få oss att tro), det är hormonellt.


Har du för mycket insulin, östrogen eller kortisol så spelar det ingen roll vad du gör, du kommer inte att gå ner i vikt för din kropp befinner sig i ett fettinlagringstillstånd.


Har du för mycket kortisol (stresshormon) så gör du det bara värre med mycket träning, en långsam promenad är lagom o sen får du jobba på att reparera dina binjurar o stressa ner. Sova mycket.

Har du för mycket östrogen, sluta med p-piller eller annat som höjer östrogenet, tex mjölkprodukter o soja. Går du som jag på östrogenbehandling efter klimakteriet, dra ner på östrogenet till ett minimum, så lågt det bara går för att ändå må bra.

Insulinet är det enklaste att fixa, det är helt enkelt att undvika sån mat som ger högt insulinpåslag (tex socker) o att inte äta hela tiden. Jag rekommenderar periodisk fasta och LCHF.

Dr Eric Berg (finns på youtube o FB) pratar mycket om det här och hur olika kroppsformer kan tala om vilket hormon man har för mycket av (var man lägger på sig sitt fett), han berättar även vad man kan göra åt det.


Fixa hormonerna så löser sig resten 😊



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post216

Hoppfull

ViktminskningPosted by Eva Birath 31 May, 2016 12:36

Nu har jag kört "Warriordiet" 4 dagar i sträck o det har funkat jättebra. Jag har varit pigg, glad o haft energi att köra på tungt på gymmet trots att jag inte ätit på ett dygn.


Det här med fasta är fantastiskt, vilken energi det ger 😀 men jag har märkt att det är lättare om jag är upptagen o gör saker så att jag inte tänker på mat, för hungrig är jag inte.

Det är nog mycket psykologiskt o en vanesak, jag tror att vi många gånger äter av ren vana o inte för att vi behöver. Forsätter jag så här så hoppas jag o tror att de sista kilona skall ge med sig 😊



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post198

Det rör på sig😊

ViktminskningPosted by Eva Birath 28 Mar, 2016 11:48

Idag hade vågen rört sig neråt o även midjemåttet ner ytterligare 1 cm 😀


Det har stått stilla ett tag men jag känner att mina dagar med "Warrior diet" har satt fart, man riktigt känner hur fettet bränns bort.

Jag hoppas på att nå min målvikt innan sommaren.

Kan jag så kan du, ge aldrig upp!



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post166

Bra för viktminskning

ViktminskningPosted by Eva Birath 15 Mar, 2016 13:29

Jag har under lång tid kört periodisk fasta (16:8) på grund av de fördelar som det ger, mer energi, bättre hormonnivåer o bättre fettförbränning. Det har inneburit 2 måltider per dygn, ett innan o ett efter träning.

Nu experimenterar jag med det som kallas för "The Warrior diet", alltså bara ett mål per dygn.

För mig funkar det väldigt bra. Jag känner mig pigg o har ingen hunger på hela dan o jag tappar heller inte i styrka på mina träningspass. Det är gott att äta sig mätt på kvällen o mängden mat jag får i mig under ett dygn blir mindre än med ett längre "ätfönster".

Det är bäst att lägga in sitt träningspass precis innan man bryter fastan. Det ger ökad fettförbränning och ökar även ditt muskeluppbyggande.


Läs mer om fasta


  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post161

Kan vara värt att kolla!

ViktminskningPosted by Eva Birath 14 Feb, 2016 20:55


Många, framförallt kvinnor (även jag) har problem med att gå ner i vikt, trots en strikt LCHF kost.


Äter man en strikt LCHF kost o ändå har problem så kan det bero på en för låg ämnesomsättning (hypotyreos) pågrund av en hormonobalans i sköldkörteln, en brist på T4 o T3 hormon.

Tyvärr är det inte alla som får hjälp då kunskapen ofta är låg hos allmänläkare och symtomen är varierande, därför avfärdas många med klimakterieproblem eller psykologiska.

Jag fick själv stå på mig för att få hjälp. Jag läste på allt om sjukdomar i sköldkörteln o förstod så småningom att jag hade Hyperparathyrios (tumörer på bisköldkörtlarna).

Det tog lång tid med vidriga symtom, innan jag fick min operation. Jag gick då hos en professor på Endokrinologen men han ville bara fortsätta att ta nya prover en gång i halvåret, tills jag inte stod ut längre. Jag talade om för honom vad som var fel på mig o krävde att få en remiss till kirurgen.

Allt har blivit mycket bättre sen operationen men ämnesomsättningen är fortfarande något för låg. Jag märker det på att jag är frusen o lite trög i magen, håret är tunt o risigt samt att vikten står still trots en extremt strikt diet.

Jag äter levaxin (T4) och leotyronin (T3) sen ca tre år tillbaka och opererade bort mina tumörer på bisköldkörtlarna för ca 2 år sen.

Uppföljningen är inte heller något att hurra för, man vill ju veta att medicinen fungerar o att man ligger på rätt dos. Nu misstänker jag att min dos av levaxin är för låg.

Man får läsa på o ta ansvar för sin egen hälsa, kräva att få remisser till rätt instanser och att rätt prover tas.

Ge aldrig upp när det gäller din hälsa ❤️

Några av alla symtom på Hypotyreos (låg ämnesomsättning):

Låg kroppstemperatur, frusenhet, kroniskt trötthet, utmattning, sömnstörningar/kan sova hur mycket som helst utan att bli piggare, viktuppgång/svårt att tappa i vikt, aptitlöshet, muskel- och ledvärk, stelhet, svaghet, nedstämdhet, depression, desorientering, koncentrationssvårigheter, försämrat minne, yrsel, huvudvärk, migrän, stickningar och domningar, torrt hår och håravfall, sköra naglar, torr, sval och blek hud, klåda, glesa ögonbryn, försämrat immunförsvar, allergier, astma, hörselnedsättning, tinnitus, nedsatt smaksinne, försämrad koordination, gallstensbildning, alkoholintolerans, menstruationsstörningar, nedsatt sexlust, svimningskänsla, blodtrycksförändringar, åderförkalkning, låg puls eller hög puls, kalla händer och fötter, förstoppning, orolig mage, blåmärken.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post154

Häng inte upp dig på vikten

ViktminskningPosted by Eva Birath 31 Jan, 2016 09:10

Muskler väger mer än fett så stirra dig inte blind på vikten, ökar du i muskler så ökar din vikt. Titta då hellre på fettprocenten, det är den som är viktig.

De allra flesta studier som gjorts på människor visar att fetma ökar risken för nästan alla sjukdomar. Men att göra som viktväktarna eller nutrilettförespråkare är inte optimalt. Dessa klassiska viktminskningsmetoder går ut på att minska i just vikt, dvs både fett och muskler.

Många, både kvinnor och män får mindre och mindre muskelmassa med åldern o mer o mer fett, men de behöver verkligen inte vara så.

Med styrketräning o bra kost kan du vända på den trenden.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post151

Ser fram emot det nya året

ViktminskningPosted by Eva Birath 30 Dec, 2015 13:55

Jag ser fram emot 2016, det här skall bli ett bra år ... bättre än på länge 😄


Känner att jag har mer energi nu än jag har haft på flera år och att jag nu äntligen har fått bättre balans på mina hormoner, vilket gör att träningen blir roligare då jag har fått bättre kontakt med mina muskler.

Målet är att bli av med de sista överskottskilona och att komma i bra form igen. Mer muskler o mindre fett 😊

Fyra gånger i veckan blir det hård styrketräning med min träningskompis Andreas.

Vill man ha resultat i gymmet så är det bra att träna med någon som pushar en till att göra de där extra repsen, det är dom som ger resultat.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post140

Nu tar det fart

ViktminskningPosted by Eva Birath 27 Nov, 2015 10:53

Första bilden är tagen för två år sen, då jag var som tjockast, andra bilden är tagen idag. Det skiljer 12 kg o ca 10 cm i midjan.


Jag har hela tiden ätit strikt LCHF med periodisk fasta men det har gått långsamt, för långsamt då jag även har legat lågt på kalorier (max 1400).

Sista veckan har jag halverat mitt östrogen o det har hjälpt, nu äntligen har jag fått mer fart på fettförbränningen.

Östrogen i för stor mängd ger kvinnor problem med vikten. Typiskt är att man lägger fettet på magen o låren men för lite är inte heller bra, även då lägger man på sig fett på magen.

En bra hormonbalans är avgörande för både lust, muskelbyggande, ämnesomsättning o välmående.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post132

Kaloriunderskott

ViktminskningPosted by Eva Birath 20 Oct, 2015 13:53

För ett par år sen kunde forskare vid Göteborgs universitet förklara en del av kalori­restriktionens positiva effekter på vår hälsa. De lyckades nämligen identifiera ett enzym som en av nycklarna till kroppens åldrandeprocess. När en människa begräns­ar sitt matintag till det allra nödvändigaste bromsas åldrandet med hjälp av enzymet peroxiredoxin1.


Människor som lever precis på sin kropps kalorimässiga existensminimum håller sig alltså friskare än andra. Deras kroppar ­behåller mer av sin ungdoms spänst och fysiska förmågor längre upp i åldern. Men kanske viktigast av allt: De riskerar aldrig att drabbas av övervikt eller fetma så länge de bara äter precis vad de måste.


Tidigare har expert­isen också menat att oregelbundna mattider kan sänka kroppens ämnes­om­sättning – något som ju är direkt kontra­produktivt för den som vill gå ner i vikt. Men påståendet att kroppen går in i vilo­läge för att kompensera för oregel­bund­en närings­tillförseln har ifrågasatts på senare tid. Ny forskning tyder på att den här sparlågeeffekten inte kopplas på förrän våra kroppar utsätts för fasta, eller snarare svält, som varar i mer än fyra dagar.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post120

Insulinkänslighet

ViktminskningPosted by Eva Birath 02 Aug, 2015 09:16
När en smal person äter en massa utan att bli tjock, så är det för att insulinresponsen är snabb och effektiv, förbränningen fungerar som den ska och metabolismen är igång och kompenserar för energiintaget.


Överviktiga personer behöver ta mer hänsyn till insulinets verkningar eftersom de är mer långdragna. Om man vill gå ned i vikt bör man undvika allting som ger ett högt insulinpåslag.


Ett livsmedel kan innehålla nästan noll gram kolhydrater och ändå höja insulinet.


Mat som ger lågt insulinpåslag

  • Fläskkött, bacon
  • Fet fisk, makrill och lax
  • Gröna grönsaker, broccoli o spenat mm
  • Majonnäs
  • Smör, kokosfett
  • Ägg
  • Kaffe/te
  • Vatten


Mat som ger högt insulinpåslag

  • Grädde, creme fraiche, keso, kvarg, yoghurt
  • Kyckling
  • Sötningsmedel & cola zero, fun light etc
  • Vassle- och kaseinproteinpulver
  • Lättsmälta kolhydrater
  • Alkohol


  • Comments(7)//www.evabirath.se/#post98

Små framsteg

ViktminskningPosted by Eva Birath 09 Apr, 2015 11:52

Det går inte fort men jag glädjer mig över att det ändå går åt rätt håll. Tack vare strikt mjölkfri LCHF har jag nu gått ner 9 kg sen jag var som tjockast förra vintern och det trots min slöa ämnesomsättning och problem med att röra på mig.

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post43