Eva Birath

Eva Birath

Sparris

Bra matvalPosted by Eva Birath 19 Mar, 2015 09:17


Sparris innehåller gott om folsyra som är viktigt för gravida. Folsyra är även läkande för blodkärlen och har i forskning visat sig kunna minska risken för cancer i bukspottkörteln med 75 procent.

Utöver folsyra innehåller sparris gott om K-vitamin, E-vitamin, C- och A-vitamin. Sparris innehåller även mineralerna zink, kalium och gott om fibrer.


Asparagin är en aminosyra som återfinns i sparris. Asparagin stimulerar njurarna vilket gör att sparris är urindrivande och har en renande detoxeffekt på kroppen.


Sparris, precis som avokado och valnötter, innehåller aminosyran glutation. Enligt forskare så anses glutation vara den antioxidant som skyddar våra celler och DNA från att förstöras och åldras. Man tror även att glutation kan skydda mot hjärtsjukdomar, för tidigt åldrande, autoimmuna sjukdomar och skador från läkemedel.


Sparris innehåller också gott om fibrer av sorten inulin. Inulin tillför kroppen sunda bakterier som hjälper till att upprätthålla en sund tarmflora. Genom att det finns gott om sunda bakterier i mage och tarm så ökar vårt immunförsvar och vi håller oss lättare friska.


Sparris har även en bakteriedödande effekt och kan vara milt laxerande.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post29

Naturbeteskött

Bra matvalPosted by Eva Birath 14 Mar, 2015 09:11

Fettet i biffkött har blivit mindre hälsosamt sedan uppfödarna gått över till kraftfoder. Djur som får gräs och grovfoder fram till slakt höjer andelen eftertraktat omega-3-fett upp till 25 gånger, visar svensk forskning.

Orsaken är enkel, växtens gröna delar är rika på omega-3 medan kraftfoder på säd, majs och soja främst innehåller omega-6.

Världsnaturfonden WWF menar att naturbete på ängsmark binder kol och i slutändan därför bidrar till en positiv klimatpåverkan, trots alla försök som gjorts för att framställa metanrapande och fisande kor till klimatbov nummer ett.

Den centrala frågan är därför att återigen göra animalieproduktionen mindre fossilbränsleberoende och mer ekologisk.

Det mesta kött man hittar i butikerna är uppfött på spannmål (det billiga men dåliga alternativet). Det lilla naturbeteskött man hittar är dyrare. Men om man köper det direkt från gården som producerar det blir det betydligt mer överkomligt ... och mer miljövänligt.




  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post25

Lever är väldigt näringsrikt

Bra matvalPosted by Eva Birath 12 Mar, 2015 07:58

Lever innehåller extremt mycket vitaminer och mineraler, särskilt mycket A o C-vitamin samt kalcium.

Själv äter jag helst kycklinglever, gott att bara steka i smör med salt o vitpeppar.

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post21

Räkor

Bra matvalPosted by Eva Birath 11 Mar, 2015 17:41



Innehåller mest protein, inga kolhydrater men mycket folat (B-vitamin) och kalcium ... o väldigt gott 😃

Jag äter mycket räkor, gärna med avokado o majonnäs,

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post19

Kål i alla former är fantastiskt nyttigt

Bra matvalPosted by Eva Birath 11 Mar, 2015 11:17


Alla kålväxter innehåller massor av vitaminer och mineraler, främst mycket C-vitamin, beta-karoten (A-vitamin), kalcium och järn.

Jag äter någon form av kål varje dag, numera köper jag bara ekologisk. Mest blir det blomkål eller broccoli.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post18

Avokado

Bra matvalPosted by Eva Birath 17 Feb, 2015 08:48

Ett annat superlivsmedel är avokado.


Avokadon gör det lättare för kroppen att ta upp antioxidanter från annan hälsosam mat, så blanda gärna i lite avokado i din sallad.

De hälsosamma fetterna i frukten motverkar inflammationer, förbättrar blodflödet och håller blodfetterna i schack.

Fyllda med antioxidanter, omega3, fibrer, vitaminer, mineraler, är mättande o jättegoda.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post9

Ägg

Bra matvalPosted by Eva Birath 13 Feb, 2015 08:02

Ägg är ett superlivsmedel och innehåller nästan alla näringsämnen som vi människor behöver för att växa och må bra. Förutom fullgoda proteiner och viktiga fettsyror finns merparten av alla vitaminer, mineraler och antioxidanter i ägg. Det enda som saknas i ägg är vitamin C.

Jag äter själv mycket ägg, de går lätt att variera och med en stor klick smör till så håller man sig mätt länge.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post5
« Previous