Eva Birath

Eva Birath

Nöjd

Periodisk fastaPosted by Eva Birath 04 Nov, 2016 06:22

Jag har nu genomfört min första längre fasta men det blev tyvärr inte en 5-dagars fasta då jag var tvungen att bryta efter 4 dygn pågrund av myrkrypningar i benen. Det blev helt enkelt för jobbigt o allt salt o magnesium hjälpte inte.


Jag kommer definitivt att göra om det, kanske en gång på hösten o en gång på våren men kanske bara 4 dygn beroende på hur det går med nervryckningarna i benen.

Dag 4 - var jag frusen när jag vaknade o hade lätt huvudvärk men det blev bra när jag gick upp o drack vatten o tog en kopp kaffe.

Kände mig piggare o fräschare än dag 3 o stärkt av känslan att jag klarar det här 😊

Fast besluten att klara även dygn 5, gick jag o la mig men krypet i tår o vader blev helt enkelt för mycket, så jag gick upp o åt en tallrik kokt vitkål med kyckling ... gissa om det smakade gott o nu släpper krypet så att jag kan sova 😊

Jättenöjd att jag klarade 4 dygn.

  • Comments(2)//www.evabirath.se/#post304

Fördelarna med att fasta

Periodisk fastaPosted by Eva Birath 01 Nov, 2016 12:33
"Fasta slimmar till magen, ökar fettförbränningen och kalibrerar din aptit.


Fasta är ett vapen mot tumörceller, stärker ditt immunförsvar och kan påverka ditt genuttryck.

Fasta ökar tillväxthormonerna i kroppen vilket leder till ökad fettförbränning och indirekt till ökad muskelmassa.

Tillväxthormon är också centralt för flera vävnaders kapacitet och vitalitet, exempelvis elasticiteten i huden. Ökat tillväxthormon sägs därför motverka de förändringar man ser med åldrandet.

Både nivåerna och känsligheten för aptitstimulerande och mättnadsstimulerande hormoner påverkas. Mängden av hungershormonet ghrelin minskar och mängden av mättnadshormonet leptin ökar. Framför allt ökar känsligheten för leptin, vilket motverkar den minskade känsligheten för samma hormon man ser vid långvarig övervikt.

Hämtat från Jonas Bergqvists sida



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post303

Första gången för mig

Periodisk fastaPosted by Eva Birath 31 Oct, 2016 00:00

Jag har läst att alla över 40 år bör fasta minst 5 dygn i sträck varje kvartal för att hålla sig frisk, då man på så sätt re-settar hela systemet.


Själv har jag aldrig testat att fasta mer än

24 timmar, så det blir första gången jag gör en långfasta.


Jag skall köra med bara vatten, då jag har läst att det blir lättare än om man tillåtet sig kaffe, fett o annat.


Spännande 😀



  • Comments(1)//www.evabirath.se/#post302

Fantastiskt 😊

Periodisk fastaPosted by Eva Birath 18 Feb, 2016 19:46

Idag åt jag min första o enda måltid kl 19, efter träningen. Jag har inte känt mig varken hungrig eller låg under hela dan o nu känner jag mig mätt o belåten, fast mängden mat är betydligt mindre än vanligt.


"Äter du lågkolhydratkost kommer du att märka effekterna av fettdrift och mildare hunger jämfört med om du äter en traditionell kolhydratrik kost. Du märker också av effekterna av ketos, där ketonerna ger dig härlig energi och träningslusta. Men en del av "rus-effekten" kommer också av ett stigande kortisol. Kortvarig fasta är på sätt och vis (hälsosamt) stressande för kroppen, det aktiverar ditt stressystem och dina överlevnadsdrifter. Att göra det i lagom dos, lagom ofta är bara hälsosamt. Men just faktumet att du får ett ökat kortisolpåslag gör att det möjligen kan vara tveksamt med Periodisk Fasta vid utmattningssyndrom då kortisolproduktionen kan vara bristfällig."

Jonas Bergqvist

Jag skall medvetet lägga in fler dagar som denna, då jag är övertygad om att fasta är av godo 😊



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post155

Periodisk fasta

Periodisk fastaPosted by Eva Birath 13 Feb, 2015 13:43

Så vilken är dygnets viktigaste måltid?

Vi har väl alla fått lära oss att frukosten är den viktigaste måltiden på dygnet. Och för en person som äter en kolhydratrik Svensson-kost är den nog också det. Den nedreglerade fettförbränningen gör att nattens fasta slösar med glykogenet och morgonens frukost fyller därför en funktion i att fylla på glykogenet, öka energin och vakenheten. Men för dig som äter lågkolhydratkost är läget annorlunda. Då förbränner du effektivt fett under nattens fasta och fortsätter göra det effektivt när du har vaknat. Du har på morgonen inte samma behov av energipåfyllning och behöver således inte äta frukost. Frukost kan du gärna äta, men du behöver inte ha dåligt samvete för att du inte gör det.


Mina egna erfarenheter

Personligen använder jag mig av periodisk fasta dagligen. Jag äter inte frukost, håller mig fräsch och pigg fram till lunch med bara kaffe. Jag äter två måltider per dag mellan ca kl 13,00 - 20.00.


Läs mer på Jonas Bergqvist sida … jätteintressant

  • Comments(2)//www.evabirath.se/#post6