Eva Birath

Eva Birath

Funkar bra

KetosPosted by Eva Birath 01 Jun, 2016 20:47

Jag har inte mätt mina ketoner på länge men nyfiken som jag är så köpte jag Ketostix på Apoteket idag, jag ligger högt.


Maten har legat på mindre än 10g kolhydrater, ca 80g protein (jag väger 83kg) samt mellan 75 o 80% fett per dag.

Det här känns jättebra för mig, jag är pigg, glad o stark 😀



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post199

Optimal ketos

KetosPosted by Eva Birath 02 May, 2016 14:23

Det finns stora fördelar med att vara i optimal ketos.

Du får maximal fettförbränning, massor av energi men också en rad hälsofördelar.

Ketoner sparar på muskelmassan o minskar aptiten, perfekt om man vill gå ner i fettprocent utan att bli trött, sliten o tappa muskler (som på en traditionell kalorireducerad diet).

För att komma i optimal ketos får man ligga på ca 1-1,5 g protein per kg kroppsvikt (alltså inte för mycket protein), under 10 g kolhydrater o resten fett, gärna så högt som 80% av dagsintaget.

Det kan ta mellan 2-3 veckor innan man slår om från glukosdrift till fettdrift och omställningen kan vara jobbig men det är det värt.

Mellan 1,5 – 3 mmol/L - är optimal ketos för maximal fettförbränning.

Är du intresserad av det här med optimal ketos, lyssna då på Dr Stephen Phinney, hans föredrag finns på kostdoktorns sida.

Superintressant o mycket kontroversiellt.

Jag använder det själv ibland men inte hela tiden, det är inte helt enkelt men väldigt häftigt 😊



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post186

Mörkt lila

KetosPosted by Eva Birath 06 Jul, 2015 13:06

För att jag skall bli så här mörkt lila på stickan krävs det att jag i princip nollar kolhydraterna o ligger ganska lågt på protein men högt på fett.

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post88

Maten idag

KetosPosted by Eva Birath 22 Jun, 2015 18:22






Visste du att forskare på senare tid, upptäckt att elitidrottare presterar bättre på ketos, alltså fettdrivna.


Att befinna sig i ketos när man sportar kan ha många fördelar då kroppen efter en tid har anpassat sig till att använda fett som bränsle. Då är det i huvudsak hjärna och hjärta som använder ketoner och musklerna använder fett direkt. Detta gör att hjärnan och musklerna inte tävlar om sockret i kroppen. Vem har inte sett idrottare som kollapsat nära målgången? Också mjölksyreproduktionen minskar vid användning av fett istället för glukos i musklerna.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post82