Eva Birath

Eva Birath

Aip middag

AIPPosted by Eva Birath 21 Oct, 2016 17:42

Aip middag idag - stekt lök, bacon o blandfärs i ankfett med broccoli o ruccola

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post297

Aip - lunch

AIPPosted by Eva Birath 19 Oct, 2016 13:11

Aip lunch idag - vitkål kokt i saltat vatten med lagerblad, lök o blandfärs stekt i ankfett, kryddat med salt, peppar o dijonsenap

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post295

Bra för mycket

KostPosted by Eva Birath 19 Oct, 2016 10:39

Jag dricker vatten med äppelcidervinäger o citron ca 3 ggr om dan, det är bra för många olika saker bla att stärka magsyran o matsmältningen.


Lyssna gärna på vad Dr Berg säger om det, han tar upp alla dess fördelar 😊

Länk till videoklipp

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post294

Nyttigt

KostPosted by Eva Birath 17 Oct, 2016 11:38

Det är aldrig fel att få i sig lite extra grönt, de flesta får i sig alldeles för lite, framförallt kalium.


Grönkål, vetegräs o en äggula 😊



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post293

Supergott

AIPPosted by Eva Birath 16 Oct, 2016 11:53

AIP lunch - kycklinglever, bacon o lök stekt i ankfett med ruccola o avokado 😊

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post291

Lättare än jag trodde

AIPPosted by Eva Birath 15 Oct, 2016 12:14

Nu har jag testat ankfett 😀

Det smakar betydligt bättre än talg, faktiskt jättegott.

Jag hittade det i en vilthandel inne i saluhallen i Göteborg men jag såg också att det finns att köpa på nätet, på minfranskabutik.se.

Jag stekte bacon, kycklinglever o gul lök i ankfett o hällde sen allt över en massa ruccola o avokado. Supergott!

Jag tror faktiskt inte alls att det blir så svårt det här med Aip, lättare än jag hade trott 😀



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post290

Fluor

KostPosted by Eva Birath 11 Oct, 2016 10:53

"Enligt en forskarrapport som i mars 2014 publicerades i The Lancet, världens ledande medicinska tidsskrift, klassificeras fluor som ett utvecklingshämmade nervgift och har placerats i samma grupp som bly, arsenik och metylkvicksilver.

Fluor anses nu tillsammans med 10 stycken andra kemikalier inneha utvecklings-hämmande egenskaper som bidrar till den enorma ökningen av autism, ADHD, dyslexi och andra kognitiva nedsättningar som har skett de senaste årtiondena.

Detta är viktigt eftersom fluor ingår i de flesta tandvårdsprodukter samt tillsätts i dricksvattnet på flera håll i välden, i båda fallen med argumentet att det skulle vara bra för tänderna. Klassificeringen i The Lancet är förhoppningsvis ett steg på vägen mot en framtid helt utan tillsatt fluor i produkter som är avsedda för människor.

Helt säkert är att det inte behövs något fluor för en bra tandhälsa.

Ett argument är att det är så lite fluor i tandvårdsprodukter att det inte gör något om man inte sväljer. Detta argument är falskt och det finns numera bevis som styrker det.

Det spelar ingen roll hur försiktig du är när du borstar eller hur lite fluortandkräm du använder. Fluor tas upp av slemhinnorna väldigt snabbt och transporteras sedan vidare ut i kroppen via blodet.

Men fluor har vi väl alltid haft i tandkrämen, och tandläkaren säger ju att det är bra för tänderna?!

Jo, och som barn här i Sverige så fick vi under några år fluor-skölj i skolan också, och då var det tvång. Tyvärr innebär inte detta att fluor är ett bra medel. Det gör bara sveket och lögnen större mot oss här i Sverige samt resten av världen."

Hämtat från fritt-uttryck.se



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post287

AIP

AIPPosted by Eva Birath 10 Oct, 2016 13:31

Jag skall testa AIP, för att se vad som händer med min sköldkörtel men också för att se om det kan påverka min fettförbränning och allmänna välbefinnande.

Man måste ju testa för att veta vad man pratar om 😊

AIP står för det "autoimmuna protokollet" o det innebär att man äter sig fri från inflammationer och atutoimmuna sjukdomar genom att undvika mat som kan driva på inflammationer.


Man måste vara noga med att hålla kosten helt ren från alkohol, spannmål, baljväxter, potatis, tomater, paprika, chili, frön, nötter, mejeriprodukter (även ost o smör), äggvitor, socker och växtoljor.

För mig som har ätit en strikt LCHF diet i många år, blir skillnaden inte jättestor. Den stora skillnaden för mig blir att ersätta smör o ägg ... jag skall testa ister.

Vill du lära dig mer om det här, gå in på Karl Hultens sida. Han jobbar med AIP o har själv ätit sig frisk från AS (bechterews).



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post286

Lyxigt gott

Bra matvalPosted by Eva Birath 09 Oct, 2016 17:39

Egengjord majonäs i botten, den syns knappt.

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post284

Stark som få 😊

På gymmetPosted by Eva Birath 09 Oct, 2016 12:12

Lite bilder från träningspasset igår, vi körde axlar o triceps. Min styrka är det inget fel på ... fullt magasin på tricepspress 😀

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post283

Prebiotika

KostPosted by Eva Birath 08 Oct, 2016 22:41
Prebiotiska fibrer tar sig igenom matsmältningssytemet hela vägen till tjocktarmen utan att bli nedbrutna, det är i tjocktarmen som prebiotikan blir till användning för bakterierna - probiotikan.

Prebiotika finns i:

  • Lök o vitlök
  • Sparris
  • Jordärtskocka
  • Ruccola


Håll tarmen frisk med prebiotika, den:

• hämmar föruttnelsebakterier
• ökar kalcium och magnesium i tarmen
• bidrar till bildning av galla och gallsyror
• stimulerar peristaltiken
• gynnar B-vitaminsyntesen i tarmen
• gynnar upptag av flera viktiga mineraler
• sänker förhöjda kolesterolvärden
• stabiliserar blodsockret



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post282

Välj näringstät föda

KostPosted by Eva Birath 08 Oct, 2016 18:06
Skippa allt onödigt som inte innehåller någon näring o ge plats för mat som förser din kropp med det den behöver.

Högt rankade livsmedel är lever, ostron, fläskkött o råa gröna grönsaker.

Lägst på rankingsskalan är spannmål, baljväxter, frukt o växtfetter.

Socker innehåller ingen näring alls utan får ses som ett gift i samma grupp som kemikalier, e-ämnen o övriga gifter.

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post281

Jättegott

Bra matvalPosted by Eva Birath 08 Oct, 2016 17:39


Första måltiden idag blev vid fyratiden, efter träningen - kyckling, ruccola o avokado med dressing på olivolja, äppelcidervinäger o dijonsenap.

Jag kokade en kyckling på förmiddan i en stor kastrull med vatten, salt, vitlök o lagerblad.

Nu har jag mycket god buljong att dricka 😊



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post280

Köp riktiga vitaminer o mineraler

KosttillskottPosted by Eva Birath 07 Oct, 2016 14:38

Lyssna på Dr Berg

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post279

Värt att testa vid autoimmuna sjukdomar

KostPosted by Eva Birath 07 Oct, 2016 14:26
Autoimmuna sjukdomar blir allt vanligare o kan vara allt från reumatism, eksem, sköldkörtelproblem, MS, diabetes, tarmsjukdomar som Crohn mm.

Jag har lyssnat på Karl Hulténs podd om kostråd vid autoimmuna sjukdomar o skall själv testa att ta bort de livsmedel som han tipsar om: äggvita o nötter (han tar även bort potatis, frön o alkohol, men det har jag redan tagit bort).


Länk till podden



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post278

Dumheten är total!

KostPosted by Eva Birath 06 Oct, 2016 13:56

Socker kan skapa metabolt syndrom, fettlever, hormonell obalans, försämrat immunförsvar och gör oss mer mottagliga för inflammationer/infektioner som allt samman tar sitt uttryck i onormal hunger, stort sötsug, trötthet, värk, allergier, magbesvär, karies, sömnproblem, viktuppgång, rubbade blodfetter, diabetes, hjärt/kärlsjukdomar, polycystiskt ovariesyndrom, demens, cancer etc.

Med den informationen i bakhuvudet;

Vad bör första rådet vara till en cancerpatient?

- Undvik socker/kolhydrater

- Ersätt energin med bra fett som kallpressad ekologisk kokosolja, smör, ghee (klarifierat smör), olivolja, oliver, avokado, avokadoolja, äggula, MCT-olja, ister, talg.

Ger sjukvården detta råd till cancerpatienterna? Svar nej.

Vad bör cancerforskningen fokusera på?

Jag har tappat allt förtroende, ungefär lika dumt som "Gå för ditt hjärta" med Becel 😳



  • Comments(2)//www.evabirath.se/#post276

Jod

KosttillskottPosted by Eva Birath 03 Oct, 2016 15:49

Jod är ett livsviktigt spårämne som är särskilt viktigt om du har för mycket östrogen eller problem med sköldkörteln.

Den bästa källan till jod är kelp. Algen smakar förfärligt illa men finns även i tablettform 😊


Lyssna på Dr Bergs förklaring på förhållandet mellan östrogen och jod.

Länk



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post275

Förhindra en för tidig död

KostPosted by Eva Birath 02 Oct, 2016 13:07
För höga nivåer av kortisol, insulin o östrogen är orsaken till de flesta sjukdomar, enligt Dr Eric Berg. Jag tror att han har rätt. Lyssna gärna på hans videor om "Prevent a premature death" i 3 delar (finns på FB o youtube).

Länk till sista delen



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post273

Inte bara cancer

KostPosted by Eva Birath 21 Sep, 2016 17:16


Att socker och stärkelse göder cancer är en gammal kunskap som resulterade i ett nobelpris till Dr. Otto Warburg 1931. Han visade att cancerceller svälter ihjäl utan glukos, något som finns i kolhydrater som t.ex. socker, vitt mjöl och stärkelse. Cancer älskar socker, söta drycker, potatis, bröd, pasta, pommes, vitt ris, sötsaker, mjölmat, spannmål till och med frukt kan med fördel uteslutas. Om du redan har cancer kan du även minska på mejerivaror där vasslen är insulinhöjande.

Idag finns även mycket ”dolt socker” som är tillsatt socker i ett livsmedel, det används oftast som smakförstärkare. Alla olika typer av kolhydrater blir till glukos i kroppen som ger ett högt blodsocker och höga insulinnivåer, som i sig är en signifikant riskfaktor. Det finns dock olika kolhydrater t.ex artegna kolhydrater som grönsaker de kan istället öka insulinkänsligheten vilket är positivt. Ät naturlig mat!

Tyvärr har inte detta uppmärksammats inom cancersjukvården vilket är högst anmärkningsvärt och nästintill kriminellt. Förebyggande åtgärder t.ex. kostförändringar lyser med sin frånvaro. Skälet till detta ointresse är krasst ekonomiskt. Ju fler som får cancer, ju större anslag till cancerforskning och ju större blir läkemedelsförsäljning, där cancerläkemedel beräknas bli nästa storsäljare.

Dietister har i uppgift att sprida SLV’s kostråd om tallriksmodellen (HCLF – High Carb Low Fat) till allmänheten och får pengar till sin utbildning via Livsmedels-och Läkemedelsindustrin. På barnonkolog-avdelningarna serveras barnen socker! Barncancerfonden ger ut kokböcker med massor av söta rätter! På Barncancer-träffar serveras socker och godis i mängder.





  • Comments(2)//www.evabirath.se/#post272

Karrageran

KostPosted by Eva Birath 19 Sep, 2016 19:21

Karragenan är en populär ingrediens att tillsätta i livsmedel som ett förtjockningsmedel.

Denna produkt har dock visat sig påverka tarmfloran negativt och i sin tur försvaga kroppens immunförsvar.

Även andra biologiska mekanismer i kroppen kan störas av karragenan som t.ex. regleringen av bl.a. insulin och andra immunförsvarsrelaterade funktioner.

Följande är en förteckning över livsmedelskällor som ofta innehåller karragenan.

• Mjölkprodukter, inklusive mandel, ris, soja och även kokosmjölk
• Kvarg
• Glass
• Yoghurt
• Färdig frysmat
• Organisk Juice
• Fryst pizza
• Påläggskött såsom skivad kalkon
• Konserverade soppor
• Gräddfil
• Bearbetade såser och dipmixer
• Modersmjölksersättning



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post271
« PreviousNext »