Eva Birath

Eva Birath

Ät för att behålla dina muskler

KostPosted by Eva Birath 13 Mar, 2015 12:19

Istället för att sträva efter att gå ned i vikt borde folk sträva efter att bli av med kroppsfett och bygga musklerna. Det är visat i flera studier att våra organs funktion korrelerar med mängden muskelmassa – ju mer muskler vi lyckas bibehålla med åldern ju bättre mår organen.

De allra flesta studier som gjorts på människor visar att fetma ökar risken för nästan alla sjukdomar. Men att göra som viktväktarna eller nutrilettförespråkare är inte optimalt. Dessa klassiska viktminskningsmetoder går ut på att minska i just vikt, dvs både fett och muskler.

Många, både kvinnor och män får mindre och mindre muskelmassa med åldern men de behöver verkligen inte vara så. Man behöver inte träna mycket för att bibehålla de musklerna man har. Genom att omfördela kolhydrater, fett, protein, kan man göra underverk för kroppen, både på insidan och utsidan.


Protein
Ett lagom intag för en inaktiv person är minst 0.5g per kg kroppsvikt och för en aktiv person minst 1g per kilo kroppsvikt.



Kolhydrater
Gränsen för hur mycket kolhydrater går någonstans vid 100-150g om dagen. Man kan ligga här uppe om man tränar mycket eller är ung & frisk. Det är inte skadligt. 150-200g kolhydrater om dagen eller mer är skadligt i längden och över 300g om dagen leder till fetma på sikt. Om man vill hålla igång sin ketos & därmed maxa sin fettförbränning bör man inte överstiga 20g om dagen.


Fett är den absolut bästa energikällan som dessutom inte har någon som helst insulinpåverkan. Fett mättar bra och länge och underlättar kroppens förbränning av fett. 100g fett om dagen ger 900kcal och är alldeles lagom, men tränar man kan man öka mängden fett för att få mer energi. Om man ökar fettintaget och dessutom kompletterar med omega 3-tillskott kommer man efter ett par veckor att se att kroppsfettet minskar och muskelmassa ökar (helt utan träning). Om man har turen att ha höga testosteronnivåer kommer testosteronet att skjuta i höjden.



När man omfördelar makronutrienterna genom att minimera kolhydraterna och maximera fett och protein märker man att man kan träna mycket mindre och få bättre resultat än på kolhydratbaserad diet. Kroppen omformar sig, fettet minskar och musklerna ökar.





  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post23