Eva Birath

Eva Birath

Gott till mat

AIPPosted by Eva Birath 04 Nov, 2016 10:07

Jag har gjort min första tapenade, den blev jättegod.

Enklast tänkbara, bara svarta oliver, olivolja o vitlök.

Nästa gång skall jag testa en lite mer avancerad med sardeller o kapris 😊

Nyttigt o gott o funkar även på Aipdiet.



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post305

Nöjd

Periodisk fastaPosted by Eva Birath 04 Nov, 2016 06:22

Jag har nu genomfört min första längre fasta men det blev tyvärr inte en 5-dagars fasta då jag var tvungen att bryta efter 4 dygn pågrund av myrkrypningar i benen. Det blev helt enkelt för jobbigt o allt salt o magnesium hjälpte inte.


Jag kommer definitivt att göra om det, kanske en gång på hösten o en gång på våren men kanske bara 4 dygn beroende på hur det går med nervryckningarna i benen.

Dag 4 - var jag frusen när jag vaknade o hade lätt huvudvärk men det blev bra när jag gick upp o drack vatten o tog en kopp kaffe.

Kände mig piggare o fräschare än dag 3 o stärkt av känslan att jag klarar det här 😊

Fast besluten att klara även dygn 5, gick jag o la mig men krypet i tår o vader blev helt enkelt för mycket, så jag gick upp o åt en tallrik kokt vitkål med kyckling ... gissa om det smakade gott o nu släpper krypet så att jag kan sova 😊

Jättenöjd att jag klarade 4 dygn.

  • Comments(2)//www.evabirath.se/#post304

Fördelarna med att fasta

Periodisk fastaPosted by Eva Birath 01 Nov, 2016 12:33
"Fasta slimmar till magen, ökar fettförbränningen och kalibrerar din aptit.


Fasta är ett vapen mot tumörceller, stärker ditt immunförsvar och kan påverka ditt genuttryck.

Fasta ökar tillväxthormonerna i kroppen vilket leder till ökad fettförbränning och indirekt till ökad muskelmassa.

Tillväxthormon är också centralt för flera vävnaders kapacitet och vitalitet, exempelvis elasticiteten i huden. Ökat tillväxthormon sägs därför motverka de förändringar man ser med åldrandet.

Både nivåerna och känsligheten för aptitstimulerande och mättnadsstimulerande hormoner påverkas. Mängden av hungershormonet ghrelin minskar och mängden av mättnadshormonet leptin ökar. Framför allt ökar känsligheten för leptin, vilket motverkar den minskade känsligheten för samma hormon man ser vid långvarig övervikt.

Hämtat från Jonas Bergqvists sida



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post303

Första gången för mig

Periodisk fastaPosted by Eva Birath 31 Oct, 2016 00:00

Jag har läst att alla över 40 år bör fasta minst 5 dygn i sträck varje kvartal för att hålla sig frisk, då man på så sätt re-settar hela systemet.


Själv har jag aldrig testat att fasta mer än

24 timmar, så det blir första gången jag gör en långfasta.


Jag skall köra med bara vatten, då jag har läst att det blir lättare än om man tillåtet sig kaffe, fett o annat.


Spännande 😀



  • Comments(1)//www.evabirath.se/#post302

Högt kortisol bryter ner muskler

StyrketräningPosted by Eva Birath 27 Oct, 2016 16:14

Det gäller att behålla så mycket muskler det bara går, för de försvinner med åldern om du inte gör något åt saken. 😊

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post301

Må så bra du bara kan 😀

GlädjePosted by Eva Birath 26 Oct, 2016 14:19

Mitt mål är att må ännu bättre än vad jag redan gör 😀

Att bli helt fri från medicinering (Levaxin, Liothyronin), sova hela nätterna (nu brukar jag vakna ett par gånger) o gå ner ca 5 kg.

För att lyckas med detta, behöver jag sänka mitt kortisol o planen ser ut så här:

• D3 o K2 - vitamin

• B1 - vitamin (bjäst)

• långa promenader

• mycket sömn (minst 8 timmar)

• 4700 mg kalium/dag i form av grönsaker

• Jod (kelp) o selen för att stärka sköldkörteln

• äppelcidervinäger 3 ggr om dagen

• testar även Aip diet för att se om det gör skillnad



  • Comments(5)//www.evabirath.se/#post300

Aip lunch

AIPPosted by Eva Birath 24 Oct, 2016 12:33

Aip lunch idag - lök o bacon fräst i ankfett med avokado o broccoli. Jättegott 😀

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post299

Aip middag

AIPPosted by Eva Birath 24 Oct, 2016 08:19

Kokt kyckling, vitkål o lök med avokado o rucola.

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post298

Aip middag

AIPPosted by Eva Birath 21 Oct, 2016 17:42

Aip middag idag - stekt lök, bacon o blandfärs i ankfett med broccoli o ruccola

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post297

Aip - lunch

AIPPosted by Eva Birath 19 Oct, 2016 13:11

Aip lunch idag - vitkål kokt i saltat vatten med lagerblad, lök o blandfärs stekt i ankfett, kryddat med salt, peppar o dijonsenap

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post295

Bra för mycket

KostPosted by Eva Birath 19 Oct, 2016 10:39

Jag dricker vatten med äppelcidervinäger o citron ca 3 ggr om dan, det är bra för många olika saker bla att stärka magsyran o matsmältningen.


Lyssna gärna på vad Dr Berg säger om det, han tar upp alla dess fördelar 😊

Länk till videoklipp

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post294

Nyttigt

KostPosted by Eva Birath 17 Oct, 2016 11:38

Det är aldrig fel att få i sig lite extra grönt, de flesta får i sig alldeles för lite, framförallt kalium.


Grönkål, vetegräs o en äggula 😊



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post293

Supergott

AIPPosted by Eva Birath 16 Oct, 2016 11:53

AIP lunch - kycklinglever, bacon o lök stekt i ankfett med ruccola o avokado 😊

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post291

Lättare än jag trodde

AIPPosted by Eva Birath 15 Oct, 2016 12:14

Nu har jag testat ankfett 😀

Det smakar betydligt bättre än talg, faktiskt jättegott.

Jag hittade det i en vilthandel inne i saluhallen i Göteborg men jag såg också att det finns att köpa på nätet, på minfranskabutik.se.

Jag stekte bacon, kycklinglever o gul lök i ankfett o hällde sen allt över en massa ruccola o avokado. Supergott!

Jag tror faktiskt inte alls att det blir så svårt det här med Aip, lättare än jag hade trott 😀



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post290

Fluor

KostPosted by Eva Birath 11 Oct, 2016 10:53

"Enligt en forskarrapport som i mars 2014 publicerades i The Lancet, världens ledande medicinska tidsskrift, klassificeras fluor som ett utvecklingshämmade nervgift och har placerats i samma grupp som bly, arsenik och metylkvicksilver.

Fluor anses nu tillsammans med 10 stycken andra kemikalier inneha utvecklings-hämmande egenskaper som bidrar till den enorma ökningen av autism, ADHD, dyslexi och andra kognitiva nedsättningar som har skett de senaste årtiondena.

Detta är viktigt eftersom fluor ingår i de flesta tandvårdsprodukter samt tillsätts i dricksvattnet på flera håll i välden, i båda fallen med argumentet att det skulle vara bra för tänderna. Klassificeringen i The Lancet är förhoppningsvis ett steg på vägen mot en framtid helt utan tillsatt fluor i produkter som är avsedda för människor.

Helt säkert är att det inte behövs något fluor för en bra tandhälsa.

Ett argument är att det är så lite fluor i tandvårdsprodukter att det inte gör något om man inte sväljer. Detta argument är falskt och det finns numera bevis som styrker det.

Det spelar ingen roll hur försiktig du är när du borstar eller hur lite fluortandkräm du använder. Fluor tas upp av slemhinnorna väldigt snabbt och transporteras sedan vidare ut i kroppen via blodet.

Men fluor har vi väl alltid haft i tandkrämen, och tandläkaren säger ju att det är bra för tänderna?!

Jo, och som barn här i Sverige så fick vi under några år fluor-skölj i skolan också, och då var det tvång. Tyvärr innebär inte detta att fluor är ett bra medel. Det gör bara sveket och lögnen större mot oss här i Sverige samt resten av världen."

Hämtat från fritt-uttryck.se



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post287

AIP

AIPPosted by Eva Birath 10 Oct, 2016 13:31

Jag skall testa AIP, för att se vad som händer med min sköldkörtel men också för att se om det kan påverka min fettförbränning och allmänna välbefinnande.

Man måste ju testa för att veta vad man pratar om 😊

AIP står för det "autoimmuna protokollet" o det innebär att man äter sig fri från inflammationer och atutoimmuna sjukdomar genom att undvika mat som kan driva på inflammationer.


Man måste vara noga med att hålla kosten helt ren från alkohol, spannmål, baljväxter, potatis, tomater, paprika, chili, frön, nötter, mejeriprodukter (även ost o smör), äggvitor, socker och växtoljor.

För mig som har ätit en strikt LCHF diet i många år, blir skillnaden inte jättestor. Den stora skillnaden för mig blir att ersätta smör o ägg ... jag skall testa ister.

Vill du lära dig mer om det här, gå in på Karl Hultens sida. Han jobbar med AIP o har själv ätit sig frisk från AS (bechterews).



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post286

Lyxigt gott

Bra matvalPosted by Eva Birath 09 Oct, 2016 17:39

Egengjord majonäs i botten, den syns knappt.

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post284

Stark som få 😊

På gymmetPosted by Eva Birath 09 Oct, 2016 12:12

Lite bilder från träningspasset igår, vi körde axlar o triceps. Min styrka är det inget fel på ... fullt magasin på tricepspress 😀

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post283

Prebiotika

KostPosted by Eva Birath 08 Oct, 2016 22:41
Prebiotiska fibrer tar sig igenom matsmältningssytemet hela vägen till tjocktarmen utan att bli nedbrutna, det är i tjocktarmen som prebiotikan blir till användning för bakterierna - probiotikan.

Prebiotika finns i:

  • Lök o vitlök
  • Sparris
  • Jordärtskocka
  • Ruccola


Håll tarmen frisk med prebiotika, den:

• hämmar föruttnelsebakterier
• ökar kalcium och magnesium i tarmen
• bidrar till bildning av galla och gallsyror
• stimulerar peristaltiken
• gynnar B-vitaminsyntesen i tarmen
• gynnar upptag av flera viktiga mineraler
• sänker förhöjda kolesterolvärden
• stabiliserar blodsockret



  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post282

Välj näringstät föda

KostPosted by Eva Birath 08 Oct, 2016 18:06
Skippa allt onödigt som inte innehåller någon näring o ge plats för mat som förser din kropp med det den behöver.

Högt rankade livsmedel är lever, ostron, fläskkött o råa gröna grönsaker.

Lägst på rankingsskalan är spannmål, baljväxter, frukt o växtfetter.

Socker innehåller ingen näring alls utan får ses som ett gift i samma grupp som kemikalier, e-ämnen o övriga gifter.

  • Comments(0)//www.evabirath.se/#post281
« PreviousNext »