Eva Birath

Eva Birath

Resistent stärkelse

KostPosted by Eva Birath 21 Jul, 2017 12:39

Jag skall testa att ta resistent stärkelse i form av potatismjöl, 1 msk i kallt vatten på morgonen o 1 på kvällen.

Jag vill inte använda bönor eller kall potatis, då jag isåfall troligtvis går ur min ketos.

Om det kan göda mina goda tarmbakterier o också sänka blodsocker i samband med mat, så är det värt att testa.

"Resistent stärkelse är stärkelse som helt enkelt inte bryts ned till glukos av våra enzymer i mun, magsäck och tunntarm utan klarar hela resan ned till tjocktarmen där den sedan bryts ned av tarmbakterier och omvandlas till energi för bakterierna och korta fettsyror som smörsyra som tarmbakterierna i sin tur bjuder oss på.

Våra egna, mänskliga celler i tjocktarmen föredrar smörsyra som bränsle. Så länge de får det så ser de till att hålla pH-värdet i tjocktarmen tillräckligt surt för att hålla farliga tarmbakterier stången. I brist på smörsyra kan de istället som nödproviant använda glukos från vårt blod som energikälla men med flera negativa effekter. Nu fallerar pH-kontrollen och skadliga bakterier kan ta överhanden.

Signalerna till hjärnan från detta organ som näst hjärnan innehåller flest neuroner (mer än vad som finns i ryggmärgen) fallerar och resulterar i leptin- och insulinresistens.

Det är precis detta som händer när vi äter en västerländsk kost med lite resistent stärkelse och mycket snabba kolhydrater.

Men även en väldigt strikt LCHF-kost utan grönsaker eller rotfrukter med lösliga fibrer och resistent stärkelse har liknande problem.

En strikt LCHF-kost som så kallad nollning, svälter dina tjocktarmsbakterier på näring och därmed dina egna tjocktarmsceller på smörsyra.

Tyvärr går detta inte att kompensera genom att äta mycket smör som innehåller smörsyra. Denna smörsyra kommer din kropp att ta upp innan den når tjocktarmen.

Det paradoxala här är att om du äter en väldigt strikt LCHF-kost utan lösliga fibrer och resistent stärkelse så kommer din tjocktarm att tvingas leva på en HCLF- (högkolhydrat lågfett-) kost vilket den adrig varit anpassad för med negativa hälsokonsekvenser som följd.

Dina tjocktarmsceller vill ha LCHF, helst i form av smörsyra."

Per Wikholm

Länk till hela artikeln



  • Comments(3)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Eva Birath 12 Aug, 2017 10:21

Ja det håller jag med om men ketosen är viktigare för mig 😊

Posted by /B.J. 24 Jul, 2017 08:35

Edit: Ledsen, missade det där med att stanna i ketos i första genomläsningen. Men vidmakthåller att en egenlagad potatissallad smakar så mycket bättre än potatismjöl ;-)

Posted by /B.J. 23 Jul, 2017 22:42

Är egentligen inte inläst på ämnet, men fungerar inte kall kokt potatis på samma sätt? Ett bra sätt att äta detta är i form av potatissallad vilket är betydligt godare än rent potatismjöl.