Eva Birath

Eva Birath

Styrketräning

StyrketräningPosted by Eva Birath 13 Feb, 2015 14:39


Redan från 25–30-årsåldern börjar muskelmassan att minska med ca 1 procent per år.

Om du inte gör något för att förhindra den utvecklingen kommer din fysik att försämras allt eftersom du åldras.

Genom att styrketräna kan du stoppa den negativa trenden och ha en lika bra fysik som en 30-åring, när du kommer upp i 60-årsåldern. Det innebär bland annat att du kan fortsätta med de fysiskt krävande aktiviteter som du håller på med idag, även när du kommer en bra bit upp i åldern. Ditt skelett blir också starkare och du råkar inte lika lätt ut för benbrott. Du förebygger också ledvärk eftersom starka muskler avlastar knän, höfter och andra utsatta leder i kroppen.



När du styrketränar så utsöndrar kroppen en massa bra hormoner som t.ex. hämmar de inflammatoriska tillstånd som förknippas med sjukdomar som typ 2-diabetes, cancer och demens. Ju större musklerna är och ju oftare de används, desto fler sunda ämnen kan de producera – till nytta för din hälsa.





  • Comments(3)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by downunder 06 May, 2015 09:02

dont need to speak Swedish to admire your physique.

Posted by Eva Birath 14 Feb, 2015 22:29

Tack Maggan. Ärligt talat så förstår jag inte varför alla inte styrketränar 😊

Posted by MagganF 14 Feb, 2015 09:53

Så himla intressant! Snyggare vid 55 än vid 25! Bådar gott för mig som återupptagit styrketräningen efter endast sporadiska träingsperider under de senaste 30 åren:-)
Skriv mera!