Eva Birath

Eva Birath

Insulinkänslighet

ViktminskningPosted by Eva Birath 02 Aug, 2015 09:16
När en smal person äter en massa utan att bli tjock, så är det för att insulinresponsen är snabb och effektiv, förbränningen fungerar som den ska och metabolismen är igång och kompenserar för energiintaget.


Överviktiga personer behöver ta mer hänsyn till insulinets verkningar eftersom de är mer långdragna. Om man vill gå ned i vikt bör man undvika allting som ger ett högt insulinpåslag.


Ett livsmedel kan innehålla nästan noll gram kolhydrater och ändå höja insulinet.


Mat som ger lågt insulinpåslag

  • Fläskkött, bacon
  • Fet fisk, makrill och lax
  • Gröna grönsaker, broccoli o spenat mm
  • Majonnäs
  • Smör, kokosfett
  • Ägg
  • Kaffe/te
  • Vatten


Mat som ger högt insulinpåslag

  • Grädde, creme fraiche, keso, kvarg, yoghurt
  • Kyckling
  • Sötningsmedel & cola zero, fun light etc
  • Vassle- och kaseinproteinpulver
  • Lättsmälta kolhydrater
  • Alkohol


  • Comments(7)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by MagganF 07 Aug, 2015 09:40

Intressant det du säger om nötkött. Bara hört det tidigare om kyckling. :-)


Posted by Eva Birath 04 Aug, 2015 10:39

Nötkött höjer insulinet mer än fläskkött så för sånna som mig, som är extra känsliga för insulinet, är det bättre att hålla sig till fläskkött.

Posted by MagganF 04 Aug, 2015 08:18

En fråga: du nämner inte nötkött. Har du nån särskild anledning att undvika det? Håller för övrigt med dig i allt ovanstående. Synd att alla sockerdrivna har så svårt att tro på att man helt slipper hungerkänslor och sug på LCHF. Man måste prova själv för att förstå hur bra man mår på denna kosten. Så var det för mig med. Även villfarelsen om kalorier in och kalorier ut är en stor tröskel att komma över. Min erfarenhet i alla fall:-)

Posted by Eva Birath 03 Aug, 2015 10:31

Lycka till 👍

Posted by Anna 03 Aug, 2015 09:15

Tack för snabbt svar, nu ska jag fightas mot fettet :)!!

Posted by Eva Birath 03 Aug, 2015 09:05

Jag tror att alla kan minska sin fettprocent även om det är svårare för en del. Ketosen är en bra hjälp för att lyckas, dels för att man använder sitt eget fett som energi men också för att man blir piggare o mindre hungrig.

Posted by Anna 03 Aug, 2015 08:52

Kan alla komma ner i låg fett% på ketos? :)